Release note 4 december 2024

Modified on Wed, 4 Dec at 1:34 PM

Nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker


Release: woensdag 4 december 2024


Beste Dataduiker-gebruiker,


Goed nieuws! De nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker staan live.


De afgelopen periode hebben we hard gewerkt aan deze nieuwe functionaliteiten, met jouw behoeften als uitgangspunt. Alle functionaliteiten zijn namelijk bedoeld om de gebruikerservaring voor jou én jouw bezoekers te verbeteren. We hebben geluisterd, gebrainstormd, ontwikkeld en getest. En nu zijn ze klaar voor jou om te ontdekken.


Veranderingen roepen soms vragen op. Dat begrijpen we. Daarom staan we voor je klaar. Dus mocht je ergens tegenaan lopen of gewoon wat meer willen weten over de nieuwe functionaliteiten, aarzel dan niet om contact op te nemen met jouw consultant.


INHOUDSOPGAVE


Huidige en toekomstige beschikbaarheid activiteitsgroepen

Bij het oproepen en verplaatsen van cursisten is het belangrijk dat je goed in de gaten kunt houden wat de huidige én toekomstige bezetting is. Dit voorkomt dat groepen te vol raken en dat cursisten onnodig opnieuw moeten worden verplaatst. Daarom kun je vanaf nu de bezetting van een activiteitsgroep bekijken op een specifieke datum


Wat betekent dit voor jou?

Als je gebruikmaakt van het programma Oproepen (E010) voor het oproepen en verplaatsen van cursisten, heb je voortaan altijd een accuraat beeld van hoeveel leerlingen er in een groep passen. Dit geldt ook als de verplaatsing pas over enkele weken plaatsvindt. Hoe dit werkt, lees je in de handleiding


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, schermopname, nummer, software

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Filteren op niveau bij verplaatsen cursist in het LVS

Misschien herken je het wel: je staat aan de rand van het zwembad en wil via het Leerlingvolgsysteem (LVS) snel een cursist naar een ander niveau verplaatsen. Het overzicht in het LVS kan echter overweldigend zijn door de eindeloze lijst met opties.

 

Voor deze situatie hebben we een oplossing ontwikkeld. Vanaf nu kun je in het LVS eenvoudig filteren op niveau en de dag van de week. Hierdoor blijven alleen de relevante opties over. 


Wat betekent dit voor jou?

Jij kunt beter filteren wanneer je cursisten wil verplaatsen. Dit zorgt ervoor dat jij sneller en efficiënter kunt werken, wat uiteindelijk ten goede komt aan de cursisten zelf. Jij hoeft zelf geen instellingen te veranderen of wijzigingen door te voeren. 


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, schermopname, software, Besturingssysteem

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Alleen-lezen rechten in de MIJN-Omgeving voor huurders

Als verhuurmedewerker wil je jouw huurders zo veel als mogelijk zelfstandig wijzigingen door laten voeren aan verhuurmomenten. Voor een select groepje huurders wil je echter liever niet dat zij zelfstandig wijzigingen kunnen doorvoeren. Daar hebben we een oplossing voor bedacht.


Vanaf nu kun je op klantniveau aangeven of deze huurder wel/niet contracten en boekingen mag bewerken. Als een huurder geen wijzigingen mag doorvoeren, wordt de modus alleen-lezen geactiveerd. Zo kun je met een gerust hart de MIJN-Omgeving inzetten voor verhuur, zonder dat je bang hoeft te zijn voor ongewenste aanpassingen.


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Als je gebruik wil maken van de modus alleen-lezen, kun je dit op klantniveau activeren. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeeldingen.


Op de bovenste afbeelding zie je hoe het eruitziet als een huurder wel wijzigingen kan doen. Op de onderste afbeelding zie je hoe het eruitziet als de alleen-lezen modus is geactiveerd bij een huurder. 


Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving

 


Visuele verbetering wijzigingslogboek contracten

In het wijzigingslogboek van een contract kun je inzien wie wanneer welke wijziging heeft doorgevoerd aan een contract of boeking. Om dit nog duidelijker te maken, hebben we visuele verbeteringen doorgevoerd aan het wijzigingslogboek. Zo kun je de datum, de specifieke actie en de details van elke wijziging inzien.


Wat betekent dit voor jou?

Deze visuele verbetering zorgt ervoor dat jij duidelijker en overzichtelijker alle wijzigingen in kunt zien die zijn doorgevoerd op een contract of boeking. Jij hoeft zelf geen instellingen te veranderen of wijzigingen door te voeren. 


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 


Afbeelding met tekst, schermopname, software, Webpagina

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Toegang voor aanvang verhuurmoment per faciliteit instellen

Via de bedrijfsinstellingen was het al mogelijk om de algemene in- en uitlooptijd te bepalen voor verhuurmomenten. Vanaf nu kun je de in- en uitlooptijd ook per faciliteit instellen. Dit is handig wanneer je huurders voor bepaalde faciliteiten extra tijd wil geven om zich om te kleden of om spullen klaar te zetten. 


Wat betekent dit voor jou?

Dit is alleen van toepassing op huurlocaties met elektronische toegangsmiddelen en sportlocaties met een tourniquet. 


Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Als je gebruik wil maken van deze functionaliteit, kun je dit per faciliteit instellen. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding


Ik wil weten hoe dit werkt >

 

Nieuwe functionaliteiten die onlangs live zijn gegaan

 

Tickets direct downloaden vanaf bedankpagina MIJN-Omgeving

Een veelvoorkomende frustratie is het wachten op een e-mail met tickets na een aankoop, vooral voor bezoekers zonder account of bezoekers die niet eenvoudig bij hun e-mail kunnen. Dit is niet wenselijk; je wil natuurlijk een zo soepel mogelijke ervaring creëren voor jouw bezoekers. Daar hebben we een oplossing voor bedacht.


Vanaf nu kunnen bezoekers hun tickets direct downloaden vanaf de bedankpagina in de MIJN-Omgeving. Dit betekent dat ze na hun aankoop meteen hun tickets bij de hand hebben. Zo kun je jouw bezoekers nog beter van dienst zijn en hun tevredenheid verhogen.


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Wel adviseren we het volgende:

  • Communiceer naar jouw bezoekers dat zij hun ticket(s) nu ook direct kunnen downloaden op de bedankpagina. 
  • Vermeld in de tekst op je bedankpagina dat bezoekers hun ticket(s) direct kunnen downloaden via 'Download ticket'. Dit regel je via Tekstblokken (W005).


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, lijn

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Efficiënter banners beheren in de Backoffice

Het beheren van banners in de Backoffice is vanaf nu een stuk eenvoudiger. Voortaan kun je vanuit één programma snel schakelen tussen het aanmaken van bannerplekken en het toevoegen van banners. En heb je een bannerplek niet meer nodig? Dan kun je deze eenvoudig verwijderen. 


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit zorgt ervoor dat jij kostbare tijd bespaart bij het beheren van de content op jouw website, voornamelijk bij het aanmaken van een nieuwe webpagina. 


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 


Afbeelding met tekst, Lettertype, lijn, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Per kassa een verkooplocatie opvoeren

In Pay. was het al mogelijk om met meerdere verkooplocaties te werken. Vanaf nu kan dit ook in SERA Dataduiker. Hiervoor hebben we in het programma Kassa’s (C205) een veld toegevoegd. Zo kun je per kassa een ander SL-nummer opgeven.


Wanneer je hier gebruik van maakt, wordt de verkooplocatie die je hebt opgegeven in de Systeeminstellingen (A084) overschreven voor de desbetreffende kassa.


Wat betekent dit voor jou?

Met meerdere verkooplocaties werken is handig als je bij de pinterminals onderscheid wil maken tussen de geldstromen die naar jouw BV gaan en die naar jouw stichting gaan. 


Wil je meerdere verkooplocaties instellen? Doe dit dan altijd onder begeleiding van Pay. of jouw consultant van SERA.


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 


Afbeelding met tekst, schermopname, software, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving


 

Grootboekrekeningnummers uitgebreid naar 10 cijfers

Voorheen ondersteunde SERA Dataduiker grootboekrekeningnummers van maximaal 6 cijfers. Dit is nu veranderd. In het vervolg ondersteunt het systeem grootboekrekeningnummers van maximaal 10 cijfers.


Wat betekent dit voor jou?

Je kunt hier gebruik van maken als je een nieuw grootboekrekeningnummer aan wil maken. 


Let op! Zodra je een grootboekrekeningnummer hebt aangemaakt en hier boekingen op zijn gedaan, kun je dit nummer niet meer wijzigen.

 

Uitgestelde functionaliteiten

In de supportomgeving vind je een online ontwikkelroadmap. Dit geeft jou een compleet beeld van alle geplande ontwikkelingen voor SERA Dataduiker. Zo kun jij zien welke functionaliteiten goedgekeurd zijn en op de planning staan om te ontwikkelen, inclusief het doel en de geplande releasedatum.

 

Enkele functionaliteiten die op de planning stonden in de online ontwikkelroadmap, zijn uitgesteld. Dit betekent dat deze functionaliteiten niet live zijn gegaan op 4 december.

 

Om welke functionaliteiten het gaat, vind je hieronder:

  • Incasso afsluiten via de MIJN-Omgeving (3.5.1.2)
  • Kinderfeestje module incl. horeca bezetting
  • Bezoekers handmatig via kassa toewijzen aan activiteit
  • Telstroken kunnen herprinten
  • Per betaalmethode omzet tonen op afsluitstrook
  • Leegmaken passen via kassa
  • Initialen op de kassabon
  • Verzamelfacturen kunnen maken in de Backoffice


Meer over deze functionaliteiten en de nieuwe geplande releasedatum vind je in de online ontwikkelroadmap. 


Bekijk de online ontwikkelroadmap >

 

Overzicht eerdere release notes

Wil je eerdere release notes terugkijken? Dat kan eenvoudig in onze supportomgeving. In de Kennisbank hebben we alle release notes voor je verzameld, zodat je de nieuwe ontwikkelingen kunt doorlezen op een moment dat jou het beste uitkomt.


Bekijk release notes >

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article