Nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker
Release: woensdag 4 december 2024
Beste Dataduiker-gebruiker,
Goed nieuws! De nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker staan live.
De afgelopen periode hebben we hard gewerkt aan deze nieuwe functionaliteiten, met jouw behoeften als uitgangspunt. Alle functionaliteiten zijn namelijk bedoeld om de gebruikerservaring voor jou én jouw bezoekers te verbeteren. We hebben geluisterd, gebrainstormd, ontwikkeld en getest. En nu zijn ze klaar voor jou om te ontdekken.
Veranderingen roepen soms vragen op. Dat begrijpen we. Daarom staan we voor je klaar. Dus mocht je ergens tegenaan lopen of gewoon wat meer willen weten over de nieuwe functionaliteiten, aarzel dan niet om contact op te nemen met jouw consultant.
INHOUDSOPGAVE
- Huidige en toekomstige beschikbaarheid activiteitsgroepen
- Filteren op niveau bij verplaatsen cursist in het LVS
- Alleen-lezen rechten in de MIJN-Omgeving voor huurders
- Visuele verbetering wijzigingslogboek contracten
- Toegang voor aanvang verhuurmoment per faciliteit instellen
- Nieuwe functionaliteiten die onlangs live zijn gegaan
- Uitgestelde functionaliteiten
- Overzicht eerdere release notes
Huidige en toekomstige beschikbaarheid activiteitsgroepen
Bij het oproepen en verplaatsen van cursisten is het belangrijk dat je goed in de gaten kunt houden wat de huidige én toekomstige bezetting is. Dit voorkomt dat groepen te vol raken en dat cursisten onnodig opnieuw moeten worden verplaatst. Daarom kun je vanaf nu de bezetting van een activiteitsgroep bekijken op een specifieke datum.
Wat betekent dit voor jou?
Als je gebruikmaakt van het programma Oproepen (E010) voor het oproepen en verplaatsen van cursisten, heb je voortaan altijd een accuraat beeld van hoeveel leerlingen er in een groep passen. Dit geldt ook als de verplaatsing pas over enkele weken plaatsvindt. Hoe dit werkt, lees je in de handleiding.
Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Filteren op niveau bij verplaatsen cursist in het LVS
Misschien herken je het wel: je staat aan de rand van het zwembad en wil via het Leerlingvolgsysteem (LVS) snel een cursist naar een ander niveau verplaatsen. Het overzicht in het LVS kan echter overweldigend zijn door de eindeloze lijst met opties.
Voor deze situatie hebben we een oplossing ontwikkeld. Vanaf nu kun je in het LVS eenvoudig filteren op niveau en de dag van de week. Hierdoor blijven alleen de relevante opties over.
Wat betekent dit voor jou?
Jij kunt beter filteren wanneer je cursisten wil verplaatsen. Dit zorgt ervoor dat jij sneller en efficiënter kunt werken, wat uiteindelijk ten goede komt aan de cursisten zelf. Jij hoeft zelf geen instellingen te veranderen of wijzigingen door te voeren.
Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Alleen-lezen rechten in de MIJN-Omgeving voor huurders
Als verhuurmedewerker wil je jouw huurders zo veel als mogelijk zelfstandig wijzigingen door laten voeren aan verhuurmomenten. Voor een select groepje huurders wil je echter liever niet dat zij zelfstandig wijzigingen kunnen doorvoeren. Daar hebben we een oplossing voor bedacht.
Vanaf nu kun je op klantniveau aangeven of deze huurder wel/niet contracten en boekingen mag bewerken. Als een huurder geen wijzigingen mag doorvoeren, wordt de modus alleen-lezen geactiveerd. Zo kun je met een gerust hart de MIJN-Omgeving inzetten voor verhuur, zonder dat je bang hoeft te zijn voor ongewenste aanpassingen.
Wat betekent dit voor jou?
Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Als je gebruik wil maken van de modus alleen-lezen, kun je dit op klantniveau activeren. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding.
Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeeldingen.
Op de bovenste afbeelding zie je hoe het eruitziet als een huurder wel wijzigingen kan doen. Op de onderste afbeelding zie je hoe het eruitziet als de alleen-lezen modus is geactiveerd bij een huurder.
Visuele verbetering wijzigingslogboek contracten
In het wijzigingslogboek van een contract kun je inzien wie wanneer welke wijziging heeft doorgevoerd aan een contract of boeking. Om dit nog duidelijker te maken, hebben we visuele verbeteringen doorgevoerd aan het wijzigingslogboek. Zo kun je de datum, de specifieke actie en de details van elke wijziging inzien.
Wat betekent dit voor jou?
Deze visuele verbetering zorgt ervoor dat jij duidelijker en overzichtelijker alle wijzigingen in kunt zien die zijn doorgevoerd op een contract of boeking. Jij hoeft zelf geen instellingen te veranderen of wijzigingen door te voeren.
Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Toegang voor aanvang verhuurmoment per faciliteit instellen
Via de bedrijfsinstellingen was het al mogelijk om de algemene in- en uitlooptijd te bepalen voor verhuurmomenten. Vanaf nu kun je de in- en uitlooptijd ook per faciliteit instellen. Dit is handig wanneer je huurders voor bepaalde faciliteiten extra tijd wil geven om zich om te kleden of om spullen klaar te zetten.
Wat betekent dit voor jou?
Dit is alleen van toepassing op huurlocaties met elektronische toegangsmiddelen en sportlocaties met een tourniquet.
Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Als je gebruik wil maken van deze functionaliteit, kun je dit per faciliteit instellen. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding.
Nieuwe functionaliteiten die onlangs live zijn gegaan
Tickets direct downloaden vanaf bedankpagina MIJN-Omgeving
Een veelvoorkomende frustratie is het wachten op een e-mail met tickets na een aankoop, vooral voor bezoekers zonder account of bezoekers die niet eenvoudig bij hun e-mail kunnen. Dit is niet wenselijk; je wil natuurlijk een zo soepel mogelijke ervaring creëren voor jouw bezoekers. Daar hebben we een oplossing voor bedacht.
Vanaf nu kunnen bezoekers hun tickets direct downloaden vanaf de bedankpagina in de MIJN-Omgeving. Dit betekent dat ze na hun aankoop meteen hun tickets bij de hand hebben. Zo kun je jouw bezoekers nog beter van dienst zijn en hun tevredenheid verhogen.
Wat betekent dit voor jou?
Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Wel adviseren we het volgende:
- Communiceer naar jouw bezoekers dat zij hun ticket(s) nu ook direct kunnen downloaden op de bedankpagina.
- Vermeld in de tekst op je bedankpagina dat bezoekers hun ticket(s) direct kunnen downloaden via 'Download ticket'. Dit regel je via Tekstblokken (W005).
Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Efficiënter banners beheren in de Backoffice
Het beheren van banners in de Backoffice is vanaf nu een stuk eenvoudiger. Voortaan kun je vanuit één programma snel schakelen tussen het aanmaken van bannerplekken en het toevoegen van banners. En heb je een bannerplek niet meer nodig? Dan kun je deze eenvoudig verwijderen.
Wat betekent dit voor jou?
Deze nieuwe functionaliteit zorgt ervoor dat jij kostbare tijd bespaart bij het beheren van de content op jouw website, voornamelijk bij het aanmaken van een nieuwe webpagina.
Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Per kassa een verkooplocatie opvoeren
In Pay. was het al mogelijk om met meerdere verkooplocaties te werken. Vanaf nu kan dit ook in SERA Dataduiker. Hiervoor hebben we in het programma Kassa’s (C205) een veld toegevoegd. Zo kun je per kassa een ander SL-nummer opgeven.
Wanneer je hier gebruik van maakt, wordt de verkooplocatie die je hebt opgegeven in de Systeeminstellingen (A084) overschreven voor de desbetreffende kassa.
Wat betekent dit voor jou?
Met meerdere verkooplocaties werken is handig als je bij de pinterminals onderscheid wil maken tussen de geldstromen die naar jouw BV gaan en die naar jouw stichting gaan.
Wil je meerdere verkooplocaties instellen? Doe dit dan altijd onder begeleiding van Pay. of jouw consultant van SERA.
Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Grootboekrekeningnummers uitgebreid naar 10 cijfers
Voorheen ondersteunde SERA Dataduiker grootboekrekeningnummers van maximaal 6 cijfers. Dit is nu veranderd. In het vervolg ondersteunt het systeem grootboekrekeningnummers van maximaal 10 cijfers.
Wat betekent dit voor jou?
Je kunt hier gebruik van maken als je een nieuw grootboekrekeningnummer aan wil maken.
Let op! Zodra je een grootboekrekeningnummer hebt aangemaakt en hier boekingen op zijn gedaan, kun je dit nummer niet meer wijzigen.
Uitgestelde functionaliteiten
In de supportomgeving vind je een online ontwikkelroadmap. Dit geeft jou een compleet beeld van alle geplande ontwikkelingen voor SERA Dataduiker. Zo kun jij zien welke functionaliteiten goedgekeurd zijn en op de planning staan om te ontwikkelen, inclusief het doel en de geplande releasedatum.
Enkele functionaliteiten die op de planning stonden in de online ontwikkelroadmap, zijn uitgesteld. Dit betekent dat deze functionaliteiten niet live zijn gegaan op 4 december.
Om welke functionaliteiten het gaat, vind je hieronder:
- Incasso afsluiten via de MIJN-Omgeving (3.5.1.2)
- Kinderfeestje module incl. horeca bezetting
- Bezoekers handmatig via kassa toewijzen aan activiteit
- Telstroken kunnen herprinten
- Per betaalmethode omzet tonen op afsluitstrook
- Leegmaken passen via kassa
- Initialen op de kassabon
- Verzamelfacturen kunnen maken in de Backoffice
Meer over deze functionaliteiten en de nieuwe geplande releasedatum vind je in de online ontwikkelroadmap.
Bekijk de online ontwikkelroadmap >
Overzicht eerdere release notes
Wil je eerdere release notes terugkijken? Dat kan eenvoudig in onze supportomgeving. In de Kennisbank hebben we alle release notes voor je verzameld, zodat je de nieuwe ontwikkelingen kunt doorlezen op een moment dat jou het beste uitkomt.
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article