Release note 5 februari 2025

Gewijzigd op Di, 11 Feb om 1:53 PM

Nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker


Release: woensdag 5 februari 2025


Beste Dataduiker-gebruiker,


Goed nieuws! De nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker staan live.


De afgelopen periode hebben we hard gewerkt aan deze nieuwe functionaliteiten, met jouw behoeften als uitgangspunt. Alle functionaliteiten zijn namelijk bedoeld om de gebruikerservaring voor jou én jouw bezoekers te verbeteren. We hebben geluisterd, gebrainstormd, ontwikkeld en getest. En nu zijn ze klaar voor jou om te ontdekken.


Veranderingen roepen soms vragen op. Dat begrijpen we. Daarom staan we voor je klaar. Dus mocht je ergens tegenaan lopen of gewoon wat meer willen weten over de nieuwe functionaliteiten, aarzel dan niet om contact op te nemen met jouw consultant.


INHOUDSOPGAVE



EREPORT V2 is nu EREPORT

Vanaf nu vind je in de Backoffice één versie terug van de rapportagemodule: EREPORT (voorheen EREPORT V2). Deze wijziging betekent dat je geen gebruik meer kunt maken van de oude versie van EREPORT. 


EREPORT V2 biedt jou als gebruiker tal van verbeteringen, waaronder verbeterde prestaties, een modern design en meer functionaliteiten. Deze versie van de rapportagemodule zullen we ook door blijven ontwikkelen om jouw rapportageprocessen zowel efficiënt als aangenaam te maken én te houden.


Wat betekent dit voor jou?

Zoals eerder gecommuniceerd zijn de rapportage-indelingen (definities) uit EREPORT V1 niet automatisch overgezet naar EREPORT V2. Dit betekent dat als je de definities niet zelf hebt overgezet, je deze nu kwijt bent. 


In de handleiding vind je meer informatie over hoe je aan de slag kunt gaan met EREPORT V2. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met jouw consultant voor online ondersteuning. 


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, schermopname, nummer, Lettertype

Automatisch gegenereerde beschrijving

 


Lay-out instellen voor facturen en contractbevestigingen

Heb je behoefte aan verschillende lay-outs voor documenten om de merkidentiteit van jouw organisatie te waarborgen? Vanaf nu kun je de lay-out van pdf-bevestigingen voor facturen en contracten per BV instellen. Hieronder vallen onder meer het logo en specifieke bedrijfsgegevens zoals KvK-nummers. Zo zorg je voor een consistente merkidentiteit.


Let op! Het instellen van lay-outs is alleen mogelijk voor facturen en contractbevestigingen, niet voor tickets of andere documenten.


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden.


Wil je gebruikmaken van verschillende lay-outs? Neem dan contact op met jouw consultant. Wij moeten namelijk enkele voorbereidende instellingen doen voordat jij de lay-outs kan instellen. Daarna kun je met behulp van de handleiding zelf aan de slag.


Ik wil weten hoe dit werkt >


 

URL’s wijzigen via de SEO-module

Via het programma Wijzigen SEO-teksten W072 kun je vanaf nu eenvoudig de URL’s van jouw website aanpassen. Hierdoor is het mogelijk oude URL's opnieuw te gebruiken en underscores uit de URL te verwijderen.


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Als je URL's wil wijzigen, kun je dit zelf doen via het veld 'URL' in het programma Wijzigen SEO-teksten W072. 

 


Kassa

Passen leegmaken via de kassa

Wil een bezoeker zijn pas niet meer gebruiken? Vanaf nu is het mogelijk om via de kassa een pas te ontkoppelen. Zo kun je de pas weer gebruiken voor een andere bezoeker.


Let op! Passen kunnen alleen ontkoppeld worden als de klant geen actief abonnement heeft en geen tegoed op zijn pas heeft staan.


Wat betekent dit voor jou?

Nadat je de kassa-update hebt uitgevoerd, is het mogelijk om passen te ontkoppelen. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding.


Als je geen passen wil ontkoppelen van bezoekers, heeft deze functionaliteit geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. 


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, schermopname, software, Webpagina

Automatisch gegenereerde beschrijving

 



Omzet per betaalmethode tonen op de afsluitstrook

Het is soms niet duidelijk hoe kassaverschillen zijn ontstaan. Hier moet de afsluitstrook meer inzicht in gaan geven. Vanaf nu worden daarom alle totalen per betaalmethode op de afsluitstrook getoond: contant, pin, handmatige pin, pay-in/pay-out, stadspas en tegoed op pas. 


Wat betekent dit voor jou?

Nadat je de kassa-update hebt uitgevoerd, worden de totalen per betaalmethode automatisch op de afsluitstroken getoond.


 

Pay-in of pay-out bon printen

Wanneer je tijdens een kassasessie geld in of uit de kassa haalt, wil je niet dat het later wordt gezien als een kassaverschil. Daarvoor maak je dan een pay-in of pay-out regel aan. In zulke gevallen is het voor de administratie fijn om van elke betaling een bon te hebben. Dit is vanaf nu wel mogelijk. 


Wat betekent dit voor jou?

Nadat je de kassa-update hebt uitgevoerd, wordt elke keer dat je een pay-in of pay-out transactie doet een bon geprint. 

 


Naam medewerker tonen op kassabon

In sommige situaties is het handig als de naam van de medewerker op de bon staat, bijvoorbeeld als een receptiemedewerker een vraag krijgt over een specifieke kassabon. Vanaf nu is dat mogelijk. Je kunt dan instellen dat de voornaam van de werknemer op de bon wordt getoond. 


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden.

Wil je de naam van de medewerker op de bon tonen? Zet dan de systeeminstelling SHOW_EMPLOYEE_ON_RECEIPT_YN aan. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding


Ik wil weten hoe dit werkt >


 

Melding over wel/niet printen bon op de Kiosk

Voorheen kreeg iedereen die een bestelling deed via de Kiosk twee bonnen: een bon voor de betaling en een bon met het toegangsbewijs. Maar er zijn genoeg bezoekers die geen bon voor de betaling willen. 


Vanaf nu is het mogelijk om per kassa in te stellen dat bezoekers na een betaling op de Kiosk de melding ‘Wil je de bon printen?’ te zien krijgen. Zij kunnen er dan voor kiezen dat ze geen bon van de betaling krijgen, wat veel bonpapier scheelt. Het toegangsbewijs wordt altijd geprint. 


Wat betekent dit voor jou?

Heb je een Kiosk en wil je graag bonpapier besparen? Stel dan in dat bezoekers de melding ‘Wil je de bon printen?’ te zien krijgen. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding. Tip! In de handleiding Kiosk-modus lees je hoe je de instellingen op de Kiosk opent. 


Goed om te weten: de lay-out van deze melding op de Kassa is ook aangepast. Dit betekent dat als je Kassa nu staat ingesteld op vragen om een bon te printen, je deze vernieuwde lay-out zult zien.


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, schermopname, Rechthoek, Lettertype

Automatisch gegenereerde beschrijving


 

Automatische incasso

Overzicht incasso's in de MIJN-Omgeving

Vanaf nu zien bezoekers een overzicht van hun incasso's terug in de MIJN-Omgeving. Hiervoor hebben we op de pagina ‘Mijn producten’ het nieuwe onderdeel Incasso's toegevoegd.


Voortaan kunnen bezoekers zien:

  • of er een automatische verlenging actief is;
  • wanneer de volgende termijn is (maand en jaar);
  • of ze de automatische verlenging stop kunnen zetten;
  • wat de laatste 5 succesvolle incasso’s waren;
  • of er een incasso is mislukt.


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Wel adviseren we om jouw bezoekers te informeren over deze vernieuwde weergave in de MIJN-Omgeving, bijvoorbeeld in een nieuwsbrief.

 

Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, software, Webpagina, Website

Automatisch gegenereerde beschrijving

 


Incasso afsluiten via de MIJN-Omgeving

In de MIJN-Omgeving kun je bezoekers vanaf nu zelf incasso’s af laten sluiten, bijvoorbeeld voor een maandkaart. Om dit te regelen, doorloopt de bezoeker het winkelwagenproces.


Let op! Om de machtiging te bevestigen, moet de bezoeker eenmalig € 0,01 overmaken. 


Wat betekent dit voor jou?

Om bezoekers incasso's af te kunnen laten sluiten via de MIJN-Omgeving, moet je de systeeminstelling WEB_INCASSO_YN aanzetten en het product 'MANDATE' inrichten. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding. Let op! Je kunt deze systeeminstelling alleen aanzetten als jouw organisatie werkt met Pay.


Als je het mogelijk maakt voor bezoekers om incasso’s af te sluiten via de MIJN-Omgeving, levert jou dit tijdbesparing op. Door incasso’s online af te sluiten, hoeven bezoekers namelijk niet meer langs de kassa. We adviseren om jouw bezoekers hierover te informeren, zodat zij ook op de hoogte zijn van deze mogelijkheid. 


Ik wil weten hoe dit werkt >


 

Opzegtermijn incasso instellen

Vanaf nu kun je via Incassowijze C235 een opzegtermijn instellen in de vorm van een aantal maanden


Voor de opzegtermijn geldt:

  • Zeg je vóór de eerste van de maand op? Dan volgt er nog 1 incasso.
  • Zeg je 14 dagen voor de verlenging op? Dan wordt er geen incasso meer uitgevoerd.


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Het veld is standaard leeg, zodat er geen verandering in het huidige gedrag optreedt. Als je wel een opzegtermijn wil hanteren, kun je dit zelf instellen. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding


Ik wil weten hoe dit werkt >


 

Verlengingstermijn incasso instellen

De verlengingstermijn van een incasso is nu standaard 14 dagen. Deze termijn kun je vanaf nu naar eigen inzicht aanpassen. Dit betekent dat je de datum waarop automatische verlengingen worden klaargezet straks per incassowijze kunt wijzigen.


Let op! Als er sprake is van een product die automatisch wordt verlengd maar geen incassowijze heeft, dan kun je het aantal dagen niet aanpassen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een gratis product.


Wat betekent dit voor jou?

Deze nieuwe functionaliteit heeft geen directe gevolgen voor jouw werkzaamheden. Als je een aangepaste verlengingstermijn wil hanteren, kun je dit zelf instellen. Hoe dit werkt, lees je in de handleiding


Ik wil weten hoe dit werkt >


 

Gestorneerde incasso betalen via de MIJN-Omgeving

Als er sprake is van een mislukte of gestorneerde incasso, kunnen bezoekers deze vanaf nu direct betalen via de MIJN-Omgeving.


Indien een incasso is geweigerd en niet opnieuw wordt aangeboden, kunnen bezoekers kiezen voor een alternatieve betaalmethode zoals iDEAL. Het blijft ook mogelijk om een gestorneerde incasso aan de kassa te betalen. 


Wat betekent dit voor jou?

Om bezoekers incasso's af te kunnen laten sluiten via de MIJN-Omgeving, moet je de systeeminstelling WEB_INCASSO_YN aanzetten. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding. Let op! Je kunt deze systeeminstelling alleen aanzetten als jouw organisatie werkt met Pay.


Als je het mogelijk maakt voor bezoekers om incasso’s af te sluiten via de MIJN-Omgeving, levert jou dit tijdbesparing op. Door incasso’s online te betalen, hoeven bezoekers namelijk niet meer langs de kassa. We adviseren om jouw bezoekers hierover te informeren, zodat zij ook op de hoogte zijn van deze mogelijkheid. 


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 


Afbeelding met tekst, schermopname, software, scherm

Automatisch gegenereerde beschrijving

 


Nieuwe trigger: INCASSO_CANCELED

Wanneer er sprake is van een gestorneerde incasso, is het belangrijk dat de bezoeker hiervan op de hoogte wordt gebracht. Een gestorneerde incasso heeft namelijk gevolgen voor de toegang tot de accommodatie. Hiervoor hebben we trigger #50 ontwikkeld: INCASSO_CANCELED. In deze mail is een knop zichtbaar die leidt naar de ‘Mijn producten’-pagina in de MIJN-Omgeving. 


Wat betekent dit voor jou?

Verwerk je een stornering van een incasso? Zorg dan dat je zelf trigger #50 INCASSO_CANCELED instelt in Spotler of Brevo. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding. 


Ik wil weten hoe dit werkt in Spotler >


Ik wil weten hoe dit werkt in Brevo >

 


In bulk storneringen registreren

Vanaf nu kun je profiteren van de verbeterde versie van het programma Incasso’s E012. Naast het genereren van batchbestanden, kun je dan ook eerder geëxporteerde incasso-opdrachten teruggeven en in bulk verwerken.


Wat betekent dit voor jou?

Door deze verbeteringen hoef je niet langer elke bestelling afzonderlijk op te zoeken en te behandelen. Je kunt snel zoeken, een selectie maken en vervolgens storneringen in bulk registreren. Bovendien blijft de selectie behouden wanneer je verder zoekt, wat het proces nog efficiënter maakt. Hoe het registreren van storneringen werkt, lees je in de handleiding


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, Lettertype, nummer, schermopname

Automatisch gegenereerde beschrijving

 


Lopende incasso’s stopzetten via de MIJN-Omgeving

Bezoekers hebben vanaf nu de mogelijkheid om een lopende incasso stop te zetten via de MIJN-Omgeving en de machtiging in te trekken. Dit voorkomt dat toekomstige transacties onder dezelfde machtiging plaatsvinden.


Als de laatste termijn van het incassoproduct ingaat, ziet de bezoeker ‘Automatische verlenging’ bij het product staan met de actuele status: Actief, Wordt stopgezet op [datum], of Stopgezet per [datum].


Wat betekent dit voor jou?

Wil je dat bezoekers een incasso zelf kunnen beëindigen via de MIJN-Omgeving? Dan kun je dit instellen op de incassowijze (C235). Hoe je dit doet, lees je in de handleiding.


Als je dit niet instelt, krijgen bezoekers de volgende melding als ze op de knop 'Verlengen stopzetten' drukken: Dit product is niet zelfstandig opzegbaar voor klanten. Neem contact met ons op om dit te annuleren. 


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 


Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, software

Automatisch gegenereerde beschrijving

 


Nieuwe functionaliteiten die onlangs live zijn gegaan

Kinderfeestjes online reserveren inclusief faciliteit

Kunnen bezoekers bij jou een kinderfeestje vieren? Voortaan kun je een arrangement aanbieden waarbij bezoekers direct een reservering doen voor een faciliteit. Zo kun je bezoekers bijvoorbeeld direct een reservering laten doen voor een horecagelegenheid.

 

De bezoeker hoeft bij het reserveren alleen een tijd te selecteren, het systeem regelt de rest. Na de betaling vind je de kinderfeestjes ook terug in de kalender (ECAL), inclusief de inhoud van het productformulier.


Let op! Je kunt dit alleen instellen als jouw organisatie geen gebruik maakt van rule based verhuurtarieven.


Ik wil weten hoe dit werkt >


 

Vooraf incasseren per lesmoment

Voortaan kun je de verkoop van periodeblokken eenvoudig afhandelen via de betaalmethode incasso. Hiermee is het mogelijk om vooraf te incasseren per lesmoment.


 

Nieuwe gebruikersrol: Kalender extern

In de Backoffice kun je voortaan ook kiezen uit de gebruikersrol ‘Kalender extern’. Deze rol biedt externe gebruikers leesrechten in de kalender (ECAL), zonder toegang tot de persoonlijke gegevens van bezoekers. Dit is ideaal voor externe partijen zoals horeca of verenigingen die de planning willen inzien.


 

RSS-feed voor agenda en nieuws

Het is voortaan mogelijk om een RSS-feed te genereren van jouw agendapunten en nieuwsberichten. Deze RSS-feed kun je vervolgens delen met derden, zodat zij deze RSS-feed kunnen integreren op hun platform.


Door een RSS-feed aan te bieden, maak je het makkelijker voor mensen om nieuwe inhoud op je website te vinden, zonder dat zij elke pagina handmatig hoeven te bezoeken. Zo blijven ze makkelijker op de hoogte van je laatste berichten en updates.


Ik wil weten hoe dit werkt >


 

Agenda niet tonen op voorpagina website

Heb je een agendapunt aangemaakt, maar wil je deze niet tonen op de voorpagina van jouw website? Dit is voortaan mogelijk via het veld ‘Tonen op voorpagina J/N’ in de programma’s Invoeren agenda W081 en Wijzigen agenda W082. 


 

Segmenteren op productlijsten

In Spotler kun je voortaan ook segmenteren op productlijsten. Dit betekent dat je meer informatie kunt toevoegen aan de bestelbevestigingsmail, ofwel trigger #29 INVOICE_CONFIRMATION.


Heb je bijvoorbeeld een product gekoppeld staan aan een activiteit en zou je specifieke informatie willen meegeven over deze aankoop? Dan kun je in Spotler nu een segmentatie instellen op basis van een activiteit.


Laten we dit verduidelijken met een voorbeeld. Stel je verkoopt tickets voor een activiteit zoals Zeemeerminzwemmen. Met deze nieuwe segmentatiemogelijkheid kun je nu extra informatie toevoegen aan de bestelbevestigingsmail, maar alleen voor klanten die daadwerkelijk een ticket voor Zeemeerminzwemmen hebben gekocht. Op deze manier blijft je communicatie altijd relevant en afgestemd op de specifieke aankoop van je klant. 


Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem contact op met Steven Holthuijsen ([email protected]) of Timo de Graaf ([email protected]).


 

Gewijzigde situatie aaneengesloten verkoop

Voorheen was aaneengesloten verkoop alleen mogelijk voor hetzelfde artikel. Dit is gewijzigd. Aaneengesloten verkoop werkt voortaan voor alle artikelen met dezelfde activiteit, mits de optie voor aaneengesloten verkoop is ingeschakeld. 

  • Voorbeeld oude situatie: 3x een maandkaart voor aquasport kon aaneengesloten worden verkocht, maar een combinatie van 1x een maandkaart en 1x een 2-maandenkaart kon nooit aaneengesloten worden verkocht.
  • Voorbeeld nieuwe situatie: 1x een maandkaart en 1x een 2-maandenkaart kan ook aaneengesloten worden verkocht. 

Let op! Deze wijziging geldt niet met terugwerkende kracht.

 

 

Aankomende nieuwe functionaliteiten

In de supportomgeving vind je een online ontwikkelroadmap (backlog). Dit geeft jou een compleet beeld van alle geplande ontwikkelingen voor SERA Dataduiker. Zo kun jij zien welke functionaliteiten goedgekeurd zijn en op de planning staan om te ontwikkelen, inclusief het doel en de geplande releasedatum.


Ben je benieuwd welke functionaliteiten we de komende periode gaan ontwikkelen? Bekijk dan de online ontwikkelroadmap (backlog) op support.sera.nl


Bekijk de online ontwikkelroadmap >

 


Overzicht eerdere release notes

Wil je eerdere release notes terugkijken? Dat kan eenvoudig via support.sera.nl. In de Kennisbank hebben we alle release notes voor je verzameld, zodat je de nieuwe ontwikkelingen kunt doorlezen op een moment dat jou het beste uitkomt.


Bekijk release notes >



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren