Kalender (ECAL)

Modified on Tue, 19 Nov at 1:07 PM

Kalender (ECAL) is een online kalender waarin alle activiteiten en verhuurmomenten van jouw organisatie worden weergegeven.

INHOUDSOPGAVE


Openen programma

Klik in het submenu van Activiteiten en roosters op de knop Kalender ECAL of gebruik het veld Quick Start. In een nieuw tabblad van de internetbrowser verschijnt een overzicht van de gegevens.

Over de kalender (ECAL)

De kalender biedt een duidelijk overzicht van alle activiteiten. Aan de bovenkant kun je eenvoudig verschillende filters toepassen om het gewenste resultaat te tonen. Via de kalender is het ook mogelijk om specifieke roostermomenten te wijzigen. Het rooster toont alle activiteiten, groepen en afwijkende roostermomenten die zijn aangemaakt via Dataduiker Backoffice. Via Dataduiker Kassa is deze kalender ook te benaderen.


Filters

Klik op de knop Alle Filters om de kalender te filteren. 

Je kunt filteren op:

  • Plaatsen
    • Accommodatietype
    • Accommodaties
    • Faciliteiten
    • Toepassingen
  • Agenda
    • Activiteiten
    • Soorten
    • Contract status
    • Weergave 
      • Inclusief geannuleerd
      • Alleen tijdsblokken
      • Inclusief blokkades


Als je een activiteit selecteert en type Reguliere planning en Contractuele verhuur, dan krijg je de agendapunten te zien die voldoen aan:
1) Activiteit X
2) Type planning of contractuele verhuur
Alle verhuur valt daarmee automatisch af, omdat die niet aan 1) voldoen

Zoeken op datum

In de kalender is het mogelijk om op datum te zoeken.


Bezetting

Bezetting is een optelsom van alle klanten die dit specifieke moment hebben toegevoegd aan de winkelwagen. Dit zegt niks over het afronden van de betaling en is dus een indicatie.

Als je kiest voor moment wijzigen zie je specifieke informatie over dit moment. Bij huidig aantal pers. zie je hetzelfde aantal als bij Bezetting is weergegeven.

Bij aanwezigheid in het submenu zie je een aantal staan dat gebaseerd is op het aantal unieke personen dat een reservering heeft gedaan. Dit zegt niks over het aantal reserveringen dat is gedaan, omdat één unieke klant ook drie reserveringen kan hebben gedaan.

Bezetting.jpg

Wil je een specifiek aantal inzien van het totaal aan reserveringen kan het programma EREPORT worden gebruikt. De voorgedefinieerde bron reserveringen tijdsblokken (standaard) geeft deze resultaten en ook het aantal specifieke afwaarderingen is daar terug te vinden.


Zoeken naar beschikbare ruimte voor verhuur

Met deze functie in de kalender zoek je naar beschikbare ruimte in de accommodaties. Is er een ruimte beschikbaar? Wordt deze in een agenda weergave getoond.


(Verhuur)moment aanmaken vanuit ECAL

In de kalender backoffice (ECAL) is het mogelijk verhuurmomenten/boekingen toe te voegen op contract.

Klik in (leeg) kalenderveld van de locatie (1) om een boeking toe te voegen en kies vervolgens een contract (2).

Wil je deze boeking toevoegen op een nieuw leeg contract? Hou dan het invulveld leeg en klik op toevoegen. Er opent automatisch een leeg contract. 

Onderstaand scherm verschijnt. Het systeem heeft de locatie, dag en tijd onthouden vanuit de kalender.

Vul alle velden in en bevestig de invoer met de knop Opslaan. Meer informatie over het toevoegen van boekingen Boekingen toevoegen aan contract

(Verhuur)moment wijzigen vanuit ECAL

Vanuit de kalender backoffice (ECAL) kun je een (verhuur)moment wijzigen. Nadat je de wijziging hebt opgeslagen, kun je eenvoudig in de kalender op ‘Herladen’ klikken. De wijziging wordt direct zichtbaar in de kalender.

ecal verhuurmoment wijzigen.jpg


(Verhuur)moment annuleren vanuit ECAL

Vanuit de kalender (ECAL) in de Backoffice kun je reserveringen annuleren. 


Een (verhuur)moment annuleren werkt als volgt:

1. Open de kalender (ECAL).

2. Druk op het (verhuur)moment dat je wil annuleren. Onderstaand scherm verschijnt.



3. Druk op 'Moment annuleren'. 

4. Geef optioneel een reden van annulering mee. 

5. Druk op 'Annuleren'. Onderstaand scherm verschijnt.

Automatisch tegoeden terugstorten

Wanneer je een reservering direct annuleert vanuit de kalender, wordt het tegoed automatisch teruggestort. Dit betekent dat je een tegoed na een annulering niet meer handmatig terug hoeft te zetten op abonnementen. 


Automatisch tegoeden terugstorten werkt alleen voor abonnementen en los verkochte klantgebonden producten. Iemand die anoniem een kaartje koopt, krijgt dus geen tegoed terug. Tegoeden terugstorten voor anonieme tickets dien je aan de kassa te verwerken door de bon te crediteren. 


Faciliteiten blokkeren in de kalender

Het is mogelijk om een faciliteit te blokkeren in de kalender (ECAL). Een blokkade functioneert als een incidentele sluiting en voorkomt dat je nieuwe activiteiten en verhuurmomenten inplant bij de faciliteit binnen de aangegeven tijden. 


Blokkade aanmaken

Een blokkade toevoegen in de kalender annuleert automatisch de activiteit die op dat moment op die locatie staat ingepland. Ook alle activiteiten in de onderliggende faciliteiten worden geannuleerd als dit zo staat ingesteld op de faciliteit. Een verhuurmoment dien je handmatig te annuleren, deze wordt niet automatisch geannuleerd.


Op het moment dat er een blokkade in de kalender wordt geplaatst en de lesmomenten van een activiteit dus geannuleerd worden, wordt er automatisch een annuleringsmail verstuurd naar klanten die een reservering hebben staan op een activiteit (trigger #8 GROUP_LESSON_CANCELED). De reden van de blokkade is intern en staat dus alleen in de kalender, niet in deze mail. In deze mail staat namelijk geen parameter voor de reden van de annulering.


Volg onderstaande stappen om een blokkade aan te maken voor een faciliteit: 

1. Ga in de Backoffice naar het programma Kalender ECAL.

2. Druk rechts bovenin op Toevoegen. Er verschijnt een pop-upvenster waar je kunt kiezen uit twee tabbladen: Boeking toevoegen of Blokkering toevoegen. 

3. Druk op het tabblad Blokkering toevoegen. Onderstaand scherm verschijnt. 

Vul onderstaande velden in:

a. Faciliteit(en): Selecteer één of meerdere faciliteiten waarvoor de blokkade moet gelden. 

b. Openbaar J/N: Wanneer je deze aanvinkt, is de blokkade zichtbaar op de website in het rooster en de kalender.

c. Omschrijving blokkade: Geef een omschrijving mee aan de blokkade. Deze omschrijving is intern te zien in de kalender (niet openbaar dus).

d. Wanneer: Bij deze planningregels kun je aangegeven wanneer de blokkade plaatsvindt. Hier kun je eventueel ook aangeven of de blokkade herhaald moet worden. 

4. Druk op 'Toevoegen'. De blokkade wordt nu z.s.m. toegevoegd aan de kalender.

 

Wanneer je een blokkade openbaar maakt, ziet dit er als volgt uit in het rooster op de website:

 

Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving

 


Blokkade bewerken

Heb je een blokkade toegevoegd, maar wil je deze bewerken? Doorloop dan onderstaande stappen:

  1. Klik in de kalender op de blokkade. Onderstaand pop-upvenster verschijnt. 

 

2. Druk op de knop Blokkade aanpassen. Onderstaand pop-upvenster verschijnt.

3. Wijzig de gegevens die je wil aanpassen. 

4. Druk op Aanpassen.


Blokkade verwijderen

Heb je een blokkade toegevoegd, maar wil je deze verwijderen? Doorloop dan onderstaande stappen:

  1. Klik in de kalender op de blokkade. Onderstaand pop-upvenster verschijnt. 

 

2. Druk op de knop Blokkade verwijderen. Onderstaand pop-upvenster verschijnt.

3. Druk op Verwijderen

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article