Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor content op je website. Wij raden aan om vóór het creëren van content en het vullen van je website, eerst onderstaande punten door te lopen.
Bepaal de sitestructuur
Voordat je aan de slag gaat met input verzamelen, is het belangrijk dat je de structuur van je website bepaalt. Dat doe je met de sitemap. Denk na over wat je wel/ niet op je website wil hebben en wat je wel/ niet prominent zichtbaar wil hebben op je website. Daarnaast is het belangrijk om te kijken welke content van de huidige website je wil hergebruiken. Hiermee kun je direct in kaart brengen welke pagina’s je moet herschrijven en voor welke pagina’s je nieuwe informatie moet verzamelen.
TIP! SERA kan helpen om samen met jou de sitemap te maken. Dit doen wij op basis van persona’s en een uitgewerkte klantreis. Mocht je hier interesse in hebben, neem dan contact op met jouw projectmanager.
Verzamel input / organiseer een brainstormsessie
Informatie verzamelen werkt het meest efficiënt als je antwoord geeft op de H- en W-vragen: hoe, wie, wat, waar, wanneer en waarom. Op alle pagina’s moet in de basisinformatie besproken worden wat ingaat op de H- en W-vragen. Als je voor elke pagina antwoord kan geven op die vragen, ben je al een heel eind met het verzamelen van de juiste informatie. Je geeft dan namelijk antwoord op de belangrijkste vragen die websitebezoekers hebben.
Wellicht beschik je zelf niet over alle inhoudelijke kennis die nodig is voor het vullen van de informatiepagina’s (contentpagina’s). In dat soort gevallen kan het helpen om een brainstormsessie te houden met collega’s. Dan kun je elkaar eventueel ook aanvullen.
Werk met een taakverdeling en planning
Werk je met meerdere mensen aan het vullen van de website? Zorg dan voor een duidelijke taakverdeling. Als je een overzicht hebt van de sitemap met alle pagina’s die op de website moeten komen te staan, is het handig om die hiervoor te gebruiken. Je kunt dan achter elke pagina de naam van de persoon zetten die verantwoordelijk is voor het verzamelen van de content voor op die pagina. Goed om in gedachte te houden: De persoon die als verantwoordelijke wordt aangewezen hoeft niet per se alle inhoudelijke ins en outs van die pagina te weten, maar kan wel verantwoordelijk zijn voor het opvragen van die informatie bij andere collega’s en uiteindelijk voor het vullen van de pagina.
Daarnaast is het handig om te werken met deadlines, dat geeft structuur. Zorg altijd voor een zo ruim mogelijke deadline, eventueel ook rekening houdend met een revisieronde. Het is belangrijk dat de deadlines realistisch zijn. Heb je een website met veel pagina’s? Dan is het niet realistisch om daar in je planning maar 40 uur tijd voor te reserveren. De kans dat jij je planning haalt is dan klein, wat ook weer demotiverend werkt. Kortom: Onderschat dit deel van het project niet. En doe je het samen? Check dan regelmatig even bij elkaar hoe het ervoor staat.
TIP! Zet voor de taakverdeling en planning de sitemap in mappenstructuur. Dan kan iedereen de verzamelde input (Word documenten met tekst en afbeeldingen in jpg of png) in de juiste map zetten. Of wijs één persoon aan die verantwoordelijk is voor het vullen van de mappen.
Bepaal de paginastructuur
Een goede tekst vormt één geheel, het is een lopend verhaal. Een goede opbouw en logische structuur zorgen ervoor dat een lezer de draad niet kwijtraakt. Bovendien is structuur ook voor jezelf handig: het voorkomt dat je tijdens het schrijven van de hak op de tak springt en dat je onderweg de draad kwijtraakt.
Ons advies is om voor elke soort pagina een vast stramien te maken. Oftewel: bepaal wat voor soort informatie op de pagina moet komen en hoe de pagina ingedeeld moet worden. Dit helpt bij het inventariseren wat je nodig hebt voor het vullen van de pagina.
Voorbeeld
Je hebt een contentpagina waar je meer wil vertellen over een activiteit die jullie aanbieden, zoals zwementie. Dan kan de structuur van een pagina eruitzien zoals hieronder.
● Headerafbeelding van de activiteit
● Kop = naam activiteit
● Subkop = 1 (korte) informerende zin
● Algemene informatie/ omschrijving:
– Wat houdt deze activiteit in? Voor wie is deze activiteit interessant?
– Voordelen: Waarom moet iemand deze activiteit volgen? Wat is het belang van het volgen van deze activiteit?
Wat levert het die persoon op? Hoe kan het die persoon helpen?
– Praktisch: Wanneer en waar bieden jullie deze activiteit aan? Wat kost deze activiteit?
– Quote van iemand die al eens meegedaan heeft met deze activiteit en een positieve ervaring heeft
● Contactinformatie
– Call-to-action die iemand aanspoort om aan de activiteit mee te doen
– Wie is de contactpersoon?
– Banner met contactinformatie van de contactpersoon
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren