Algemene schrijftips

Gewijzigd op Do, 22 Aug om 2:31 PM

Voor alle content geldt het devies: kort maar krachtig.

Doen

  • Schrijf korte alinea’s: ongeveer 6 regels per alinea.
  • Gebruik beeldmateriaal ter verduidelijking van de tekst.
  • Spreek de lezer direct aan (je vindt bij ons…).
  • Zet de klant centraal (niet het bedrijf). De nadruk moet liggen op het doel van de ontvanger in plaats van de zender.
  • Schrijf actief (bedrijvende vorm in plaats van lijdende vorm).
Voorbeeld
Actief: Wij organiseren een activiteit om negen uur.
Passief: Er wordt om negen uur door ons een activiteit georganiseerd.

Niet doen

  • Ruis. Gebruik woorden die voor iedereen te begrijpen zijn. Wollig taalgebruik is uit den boze. Gebruik alleen jargon en moeilijke woorden als het past bij het doel en de doelgroep.
  • Gebruik geen afkortingen.
  • Focus niet op het negatieve (wel op het positieve).

Teksten op B1-niveau

Webteksten moeten begrijpelijk zijn voor alle mensen die jouw website bezoeken. Een goed toegankelijke website gebruikt daarom taalniveau B1 voor de webteksten. De overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt deze teksten. Ook mensen die geen (hoge) opleiding hebben gehad.

Een tekst op B-niveau:

  • heeft een duidelijke titel;
  • werkt met korte tussenkoppen;
  • gebruikt opsommingen;
  • hanteert een actieve schrijfstijl;
  • werkt met duidelijke voorbeelden;
  • gebruikt eenvoudige woorden die iedereen kent;
  • werkt met korte en duidelijke zinnen.

Een woord dat veel gebruikt wordt is relevant, maar dit is geen B1-woord (het is C1). Hiervoor in de plaats kun je beter het woord belangrijk gebruiken. Je kunt ook altijd even kijken op de website Is Het B1 of het woord dat je in gedachte hebt een woord is dat iedereen begrijpt.

Tekstueel: wees consequent

Om de website duidelijk, overzichtelijk en toegankelijk te maken én te houden, is het belangrijk om consequent te zijn. Dit kan op diverse pagina’s op de website nog beter (zie voorbeelden hieronder).

  • Gebruik overal dezelfde aanspreekvorm. Gebruik niet ‘je’ en ‘u’ door elkaar. Kies voor de optie die het beste bij jouw organisatie past en voer dit vervolgens overal consequent door.
  • Gebruik overal dezelfde opsommingstekens. Kies dus óf voor bolletjes óf voor streepjes, niet allebei.
  • Gebruik overal dezelfde tijdsvorm. Kies óf voor de tegenwoordige tijd (we geven) óf voor de verleden tijd (we gaven). Ons advies is om zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd te schrijven omdat dat een tekst actiever maakt, wat weer fijner leest.
  • Gebruik voor hetzelfde woord altijd dezelfde schrijfwijze. De schrijfwijze van de meeste woorden ligt vast in het Groene Boekje. Daar hoef je dus niet zelf over na te denken. Maar bij sommige woorden zijn er meer varianten mogelijk, zoals gemeentes of gemeenten. Houd je voor zulke woorden aan de regel dat je op je website altijd voor één van beide mogelijkheden kiest. Twijfel je over de schrijfwijze van een bepaald woord? Raadpleeg dan de website van Taaladvies.
  • Pas aanhalingstekens overal op dezelfde wijze toe. Gebruik je dubbele of enkele aanhalingstekens, bijvoorbeeld als je iemand citeert? Staan je punten en komma’s erbinnen of erbuiten? Maak een keuze.
  • Schrijf getallen overal op dezelfde manier. Je kunt getallen voluit schrijven of cijfers gebruiken. Beide is goed, maar door elkaar gebruiken is slordig. Dat gezegd hebbende, de algemene regel is wel dat je getallen tot en met twintig uitschrijft, net als de tientallen tot honderd. Dus vier, vijf, twaalf, dertig en vijftig, maar 31, 52 en 160. Je kunt er ook voor kiezen om alles in cijfers te doen, dus dat je wel 6 en 11 schrijft. Dat wordt steeds gebruikelijker.
  • Schrijf bedragen en procenten overal op dezelfde manier. Kies je voor 3% of 3 procent? Kies je voor 3 euro, € 3 of €3,-? Maak een keuze.
  • Schrijf tijdsaanduidingen overal op dezelfde manier. Of je nu kiest voor 15:00 uur, 15.00 uur of 15u, het is belangrijk dat je het overal op dezelfde wijze noteert.

TIP! Maak je eigen stijlboek. Wanneer je aan je collega’s of medewerkers vraagt hoe zij bovenstaande punten gebruiken, krijg je vast wisselende antwoorden. Om te zorgen dat iedereen dezelfde schrijfstijl gebruikt, kun je een stijlgids maken. Hierin verwerk je alle bovengenoemde punten. Hier kun je niet alleen op teruggrijpen voor je webteksten, maar ook voor al je andere communicatiekanalen en -middelen.

Zorg voor duidelijke en overzichtelijke pagina’s

Duidelijke en overzichtelijke pagina’s zijn essentieel om bezoekers op je website te houden. Zorg daarom dat alle pagina’s op de website er strak en verzorgd uitzien. Houd hierbij in gedachte dat de hoeveelheid informatie nooit ten koste mag gaan van de overzichtelijkheid.

Een pagina duidelijker en/of overzichtelijker maken doe je bijvoorbeeld door:

  • tussenkopjes toevoegen;
  • informatie duidelijker groeperen;
  • opsommingstekens gebruiken;
  • woorden in de lopende tekst dik te drukken;
  • met enters/ witregels toevoegen;
  • kleuren en lettertypes consequent te gebruiken.

Schrappen en verbeteren

Een perfecte tekst staat niet in één keer op papier, want schrijven is schrappen. Door je teksten continu door te lezen en te controleren, kom je vanzelf stukken tegen die anders en beter kunnen, of wellicht helemaal verwijderd kunnen worden. Hiermee reflecteer je op je werk.

Spelling- en grammaticacontrole

Voordat je de teksten markeert als ‘klaar’, is het goed om altijd eerst een spelling- en grammaticacontrole te doen. Dit kan eenvoudig door de teksten in Word te schrijven en vervolgens te controleren met de ingebouwde Editor (te vinden onder het tabblad ‘Controleren’). Of geef bijvoorbeeld een AI-programma zoals ChatGPT opdracht om de tekst foutloos te maken. Je kunt het natuurlijk ook altijd vragen aan een collega die goed is in spelling en grammatica.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren