Teksten schrijven

Gewijzigd op Do, 22 Aug om 2:31 PM

Ga je aan de slag met teksten schrijven? Dan is het belangrijk om voor elke pagina eerst stil te staan bij de volgende 3 punten:
1. Onderwerp - Wat weet je al over het onderwerp? Welke informatie ontbreekt nog? Waar kan ik deze informatie vinden?
2. Doel - Wat wil je met je tekst bereiken? Zie voor meer informatie ‘Opbouw van webteksten’.
3. Doelgroep - Voor wie schrijf je de teksten? Zijn dat ouderen, huisvrouwen, hoogopgeleide mannen, werkzoekenden of vakgenoten? Als je persona’s hebt uitgewerkt, is het handig om die erbij te pakken.

Opbouw van webteksten

De opbouw van een webtekst dien je af te stemmen op het tekstdoel. We maken onderscheid tussen informerende teksten, amuserende teksten en activerende teksten. Hieronder lichten we de verschillende tekstdoelen verder toe.

Informerende teksten

Onderstaande pagina’s zijn voorbeelden van informerende teksten. Op deze pagina’s is het de bedoeling dat je in ‘piramidevorm’ schrijft. Dit betekent dat de kernboodschap altijd bovenaan moet staan (in de titel/ kop). In de inleiding trek je vervolgens de aandacht van de lezer. In de body van de tekst/ pagina werk je het verhaal verder uit.

Voorbeelden:

  • Blogs (kennis)
  • Q&A’s (vraag en antwoord)
  • Nieuws (afwijkend en actueel)
  • Over ons-pagina
  • Handleidingen
  • Huisregels/ gedragsregels
Amuserende teksten

Op pagina’s waar een amuserende tekst het doel is, is het de bedoeling dat je in ‘platte vorm’ schrijft. Dit betekent dat je in de kop de bezoeker moet prikkelen/ de aandacht moet trekken. In de introductie verleid je de bezoeker om verder te lezen. De details volgen in de body van de tekst/ pagina. Nieuwsitems op een website van bijvoorbeeld een zwembad of sportbedrijf zijn in de praktijk vaker amuserend dan informerend.

Voorbeelden:

  • Interesseberichten (geen groots nieuws, maar wel interessant)
  • Interne nieuwsberichten/ communicatie over het personeel
Activerende teksten

Onderstaande pagina’s zijn voorbeelden van activerende teksten. Op deze pagina’s is het de bedoeling dat je in een ‘omgekeerde piramidevorm’ schrijft. Dit betekent dat de kernboodschap juist als laatste komt en vaak een CTA (call-to-action) bevat. Op een website kan dit bijvoorbeeld een button zijn waar mensen zich moeten inschrijven of meer informatie kunnen aanvragen.

Verder trek je de aandacht met een kopje, wek je interesse in de inleiding zodat de bezoeker doorleest, en verleid je de bezoeker vervolgens in de body van de tekst/ pagina om over te gaan tot het kopen van een product. We noemen dit ook wel conversiegericht schrijven.

In de praktijk zal blijken dat veel webpagina’s een activerende tekst nodig hebben. Het uiteindelijke doel is namelijk niet om informatie te geven over een bepaalde activiteit, maar mensen aan te sporen om over te gaan tot ticketverkoop of aanmelding.

Voorbeelden:

  • Verkooppagina’s
  • Productpagina’s
  • Inschrijfpagina’s
  • Vacaturepagina’s
  • Activiteitenpagina’s

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren