Stap 1: Controleer de foutmelding
Wanneer er na het scannen van een kaartje of pas bij het tourniquet de toegang wordt geweigerd, wordt altijd een foutmelding aan de klant getoond. De meest voorkomende meldingen zijn:
- Geen toegang: Dit is de algemene melding wanneer een toegangsproduct niet geldig is. Dit kan meerdere redenen hebben. Het is mogelijk dat er geen producten op de gescande pas staan, de accommodatie gesloten is of dat de bezoeker naar binnen probeert te gaan buiten de tijden die gelden voor de gekochte producten.
- Controleer leskaart: Op de gescande pas is wel een leskaart gevonden, maar deze is op dit moment niet geldig. De kans is groot dat de leerling of begeleider naar binnen probeert te gaan buiten de tijdstippen die voor de activiteit zijn ingesteld.
- Pas niet gevonden: Er wordt een niet-bestaande barcode gescand, of een pas die niet geregistreerd is (zoals een OV-chipkaart of zelfs een mobiele telefoon).
De andere meldingen zijn uitgebreider; bijvoorbeeld "Geen les op dit moment", "Dit abonnement is niet meer geldig" of "Deze code is vandaag al het maximaal aantal keer gescand" spreken voor zich.
Stap 2: Controleer de toegang
Is de kaart eerder succesvol gescand? Het komt weleens voor dat een bezoeker zijn kaart tweemaal kort achtereen scant, terwijl deze maar één keer (per dag) toegang verleent. Daarbij geeft de eerste scan toegang, maar achtereenvolgende scans geven een foutmelding. Het kan ook gebeuren dat een product dat maar één keer per dag toegang verschaft al een keer eerder op de dag gebruikt is.
De snelste manier om dit te controleren is om in de kassa het scherm 'Pasinformatie' te openen. Scan de pas en controleer wat de meest recente toegang voor het product is geweest onder het kopje 'Bezoeken'.
Stap 3: Controleer de toegangskaart
Wanneer de melding op het tourniquet niet voldoende informatie geeft om vast te stellen waarom een toegangskaart niet werkt, zal de kaart zelf onderzocht moeten worden.
Zoek de kaart via een van de onderstaande manieren:
- Open een internet browser en meld je aan bij Dataduiker Backoffice. In het zoekvenster Quick Start (rechtsboven) type
S205
en kies en klikS205 Abonnementen
. Vervolgens verschijnt er een scherm met alle abonnementen. Scan de pas en kies het juiste product. - In Dataduiker Kassa: scan de pas, klik in het scherm Pasinformatie op het betreffende product onder Abonnementen en klik vervolgens op de knop
Wijzigen in Backoffice
.
Controleer de volgende velden (afhankelijk van de melding uit stap 1):
- Is er nog voldoende tegoed? Is het veld 'Aantal keer toegang' gevuld en zo ja, is de waarde in het veld groter dan de waarde in het veld 'Aantal keer gescand'?
- Is het product geldig? Ligt de 'Startdatum' in het verleden en ligt de 'Einddatum' in de toekomst?
In Dataduiker Kassa zijn deze velden in één oogopslag te zien. Als de datum verlopen is of er is onvoldoende tegoed, wordt het abonnement in het scherm 'Pasinformatie' doorgestreept.
Stap 4: Controleer het abonnementstype
Het kan voorkomen dat een abonnementstype andere instellingen heeft dan verwacht. Zeker als het een nieuw of weinig gebruikt product betreft, is het goed om het abonnementstype te controleren.
Vanuit het het programma S202 - Wijzigen persoonsabonnement
(zie stap 3) kun je naast het veld 'Abonnementstype nummer' klikken op de naam van het abonnementstype. Het programma S212 - Wijzigen Abonnementstype
wordt geopend in een nieuw schermp of tabblad. Controleer hier de instellingen van het abonnementstype. Voor uitleg over de losse velden kun je met de muis boven het betreffende ℹ -icoontje zweven.
Stap 5: Controleer de activiteit
Alle activiteiten hebben gekoppelde tijden wanneer een bezoeker door het tourniquet mag. Daarom is het belangrijk om te controleren of de tijden (beschikbaarheid) van de activiteit goed staan ingesteld en of de beschikbaarheid overeenkomt met het tijdstip waarop de bezoeker naar binnen probeert te gaan.
Vanuit het het programma S202 - Wijzigen persoonsabonnement
(zie stap 3) kun je naast het veld 'Activiteit nummer' klikken op de naam van de activiteit. Het programma S222 - Wijzigen activiteit
wordt geopend in een nieuw schermpje of tabblad.
Klik op Beschikbaarheid
bij het veld 'Wanneer' om te zien wanneer de bezoekers voor deze activiteit toegang hebben.
Voor sommige activiteiten zijn er afwijkende beschikbaarheden per accommodatie. Klik daarvoor op het tabblad 'Activiteit per zwembad'.
Stap 6: Controleer de activiteitsgroep
Als laatste stap (met name voor leskaarten) is het belangrijk om de instellingen van de activiteitsgroep (lesgroep) te controleren. Een van de meest voorkomende 'problemen' met leskaarten is dat de leerling of ouder op het verkeerde tijdstip, de verkeerde dag of verkeerde locatie voor het tourniquet staat.
Vanuit het het programma S202 - Wijzigen persoonsabonnement
(zie stap 3) kun je naast het veld 'Activiteitsgroep nummer' klikken op de naam van de activiteitsgroep. Het programma S232 - Wijzigen groep activiteit
wordt geopend in een nieuw scherm of tabblad.
Klik net als bij stap 5 op Beschikbaarheid
om de openingstijden te controleren.
Stap 7: Neem contact op met de SERA helpdesk
Zijn alle stappen doorlopen en wordt de toegangskaart nog steeds ten onrechte geweigerd bij het tourniquet? Dien dan een helpdeskticket in.
Om zo effectief mogelijk geholpen te kunnen worden, vragen we je om de volgende vragen alvast in je ticket te beantwoorden:
- Om welk abonnement gaat het?
- Wat is het pasnummer?
- Wat is het klant-/leerlingnummer?
- Eventueel: Wat is het abonnementsnummer en/of bonnummer?
- Wat is de letterlijke melding op het tourniquet?
- Wat is de uitkomst van de bovenstaande stappen?
Waar mogelijk graag zo veel mogelijk printscreens delen in het ticket.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren