Stap 1: Controleer de foutmelding
Wanneer er na het scannen van een kaartje of pas bij het tourniquet de toegang wordt geweigerd, krijgt de bezoeker altijd een foutmelding te zien in het display.
De meest voorkomende meldingen zijn:
- Geen toegang: Dit is de algemene melding wanneer een toegangsproduct niet geldig is. Dit kan meerdere redenen hebben. Het is mogelijk dat er geen producten op de gescande pas staan, de accommodatie gesloten is of dat de bezoeker naar binnen probeert te gaan buiten de tijden die gelden voor de gekochte producten.
- Controleer leskaart: Op de gescande pas is wel een leskaart gevonden, maar deze is op dit moment niet geldig. De kans is groot dat de leerling of begeleider naar binnen probeert te gaan buiten de tijdstippen die voor de activiteit zijn ingesteld.
- Pas niet gevonden: Er wordt een niet-bestaande barcode gescand, of een pas die niet geregistreerd is (zoals een OV-chipkaart of zelfs een mobiele telefoon).
Meldingen op display tourniquet
Hieronder vind je een overzicht van de meldingen die voor kunnen komen wanneer je een pas scant bij het tourniquet.
De meldingen die worden getoond op het display van het tourniquet kun je niet aanpassen. Deze zijn namelijk geprogrammeerd door SERA.
Bericht | Technische melding | Reden |
Welkom personeel | NULL | Toegang voor personeel, er worden geen aantallen in de scanhistorie geteld. |
Welkom | ||
Geen toegang | Already finished | Er is geen agendamoment voor het abonnement of de activiteit is al afgelopen. |
Geblokkeerd | Blocked | Het abonnement is geblokkeerd. |
Tegoed op voor vandaag | DailyQuantityUsed | Op het abonnement mag de klant een aantal keren per dag naar binnen, dit maximum is bereikt. |
Geen toegang | Default OpenTime | Geen toegang |
Was geldig tot [DATUM] | EndDate | De einddatum van het abonnement is verlopen. |
Welkom: Welkom | ForcedEntry | Handmatig toegang verleend via de kassa door middel van de knop 'Afwaarderen'. |
Tot ziens | ForcedExit | Handmatig poortje geopend bij verlaten accommodatie. |
Tegoed op | LeftOverQuantity | Het tegoed van het abonnement is op. |
Geen toegang | No Card found | Er wordt een niet-bestaande barcode gescand, of een pas die niet geregistreerd is (zoals een OV-chipkaart of zelfs een mobiele telefoon). |
Geen toegang | No Subscription records | Dit is de algemene melding wanneer een toegangsproduct niet geldig is. Dit kan meerdere redenen hebben. Het is mogelijk dat er geen producten op de gescande pas staan, de accommodatie gesloten is of dat de bezoeker naar binnen probeert te gaan buiten de tijden die gelden voor de gekochte producten. |
Geen toegang | No SubscriptionAgenda records | Op de gescande pas is wel een leskaart gevonden, maar deze is op dit moment niet geldig. De kans is groot dat de leerling of begeleider naar binnen probeert te gaan buiten de tijdstippen die voor de activiteit zijn ingesteld. |
Activiteit vol | No timeblock found | Voor deze activiteit geldt een maximum aantal bezoekers en dit maximum is bereikt. |
Geen toegang | Not in calculatedArr | Geen toegang. |
Toegang over [AANTAL MINUTEN/UUR] | Not started | Het poortje gaat over X aantal minuten open. Dit staat ingesteld op de activiteit. |
Automatische registratie verhuur | Registration rental | Deze melding is alleen te zien in de scanhistorie. Dit zijn de aantallen ingegeven op de verhuurboeking. |
Welkom: Nog [AANTAL] keer toegang (inhaalles) | Rescheduled | Deze melding krijg je als je jouw pas scant voor toegang tot een inhaalles. |
Wacht [AANTAL SECONDEN/MINUTEN] voor volgende scan | ScanCooldownReached | Dit is de scanpauze die ingesteld staat op het abonnementstype. Zie de volledige uitleg bij Abonnementstype S215. |
Is geldig vanaf [DATUM] | StartDate | Het abonnement is nog niet geldig. De startdatum ligt in de toekomst. |
Verkeerd niveau | SubscriptionType_SkillCategory | Je krijgt deze melding als het niveau niet hetzelfde is als staat ingegeven op het abonnementstype. Zie de volledige uitleg bij Abonnementstype S215. |
Tegoed op voor deze week | WeeklyQuantityUsed | Op het abonnementstype staat ingesteld hoe vaak je per week naar binnen mag, dit maximum is nu bereikt. |
Is gecrediteerd | WfsCancel | Je verhuurmoment is gecrediteerd. |
Geen toegang op deze accommodatie | WrongWarehouse | Je hebt een abonnement die geen toegang geeft tot deze accommodatie. |
Stap 2: Controleer de toegang
Is de kaart eerder succesvol gescand? Het komt weleens voor dat een bezoeker zijn kaart tweemaal kort achtereen scant, terwijl deze maar één keer (per dag) toegang verleent. Daarbij geeft de eerste scan toegang, maar achtereenvolgende scans geven een foutmelding. Het kan ook gebeuren dat een product dat maar één keer per dag toegang verschaft al een keer eerder op de dag gebruikt is.
De snelste manier om dit te controleren is om in de kassa het scherm 'Pasinformatie' te openen. Scan de pas en controleer wat de meest recente toegang voor het product is geweest onder het kopje 'Bezoeken'.
Stap 3: Controleer de toegangskaart
Wanneer de melding op het tourniquet niet voldoende informatie geeft om vast te stellen waarom een toegangskaart niet werkt, zal de kaart zelf onderzocht moeten worden.
Zoek de kaart via een van de onderstaande manieren:
- Open een internet browser en meld je aan bij Dataduiker Backoffice. In het zoekvenster Quick Start (rechtsboven) type
S205
en kies en klikS205 Abonnementen
. Vervolgens verschijnt er een scherm met alle abonnementen. Scan de pas en kies het juiste product. - In Dataduiker Kassa: scan de pas, klik in het scherm Pasinformatie op het betreffende product onder Abonnementen en klik vervolgens op de knop
Wijzigen in Backoffice
.
Controleer de volgende velden (afhankelijk van de melding uit stap 1):
- Is er nog voldoende tegoed? Is het veld 'Aantal keer toegang' gevuld en zo ja, is de waarde in het veld groter dan de waarde in het veld 'Aantal keer gescand'?
- Is het product geldig? Ligt de 'Startdatum' in het verleden en ligt de 'Einddatum' in de toekomst?
In Dataduiker Kassa zijn deze velden in één oogopslag te zien. Als de datum verlopen is of er is onvoldoende tegoed, wordt het abonnement in het scherm 'Pasinformatie' doorgestreept.
Stap 4: Controleer het abonnementstype
Het kan voorkomen dat een abonnementstype andere instellingen heeft dan verwacht. Zeker als het een nieuw of weinig gebruikt product betreft, is het goed om het abonnementstype te controleren.
Vanuit het programma S202 - Wijzigen persoonsabonnement
(zie stap 3) kun je naast het veld 'Abonnementstype nummer' klikken op de naam van het abonnementstype. Het programma S212 - Wijzigen Abonnementstype
wordt geopend in een nieuw scherm of tabblad. Controleer hier de instellingen van het abonnementstype. Voor uitleg over de losse velden kun je met de muis boven het betreffende ℹ -icoontje zweven.
Stap 5: Controleer de activiteit
Alle activiteiten hebben gekoppelde tijden wanneer een bezoeker door het tourniquet mag. Daarom is het belangrijk om te controleren of de tijden (beschikbaarheid) van de activiteit goed staan ingesteld en of de beschikbaarheid overeenkomt met het tijdstip waarop de bezoeker naar binnen probeert te gaan.
Vanuit het programma S202 - Wijzigen persoonsabonnement
(zie stap 3) kun je naast het veld 'Activiteit nummer' klikken op de naam van de activiteit. Het programma S222 - Wijzigen activiteit
wordt geopend in een nieuw schermpje of tabblad.
Klik op Beschikbaarheid
bij het veld 'Wanneer' om te zien wanneer de bezoekers voor deze activiteit toegang hebben.
Voor sommige activiteiten zijn er afwijkende beschikbaarheden per accommodatie. Klik daarvoor op het tabblad 'Activiteit per zwembad'.
Stap 6: Controleer de activiteitsgroep
Als laatste stap (met name voor leskaarten) is het belangrijk om de instellingen van de activiteitsgroep (lesgroep) te controleren. Een van de meest voorkomende 'problemen' met leskaarten is dat de leerling of ouder op het verkeerde tijdstip, de verkeerde dag of verkeerde locatie voor het tourniquet staat.
Vanuit het programma S202 - Wijzigen persoonsabonnement
(zie stap 3) kun je naast het veld 'Activiteitsgroep nummer' klikken op de naam van de activiteitsgroep. Het programma S232 - Wijzigen groep activiteit
wordt geopend in een nieuw scherm of tabblad.
Klik net als bij stap 5 op Beschikbaarheid
om de openingstijden te controleren.
Stap 7: Neem contact op met de SERA helpdesk
Zijn alle stappen doorlopen en wordt de toegangskaart nog steeds ten onrechte geweigerd bij het tourniquet? Dien dan een helpdeskticket in.
Om zo effectief mogelijk geholpen te kunnen worden, vragen we je om de volgende vragen alvast in je ticket te beantwoorden:
- Om welk abonnement gaat het?
- Wat is het pasnummer?
- Wat is het klant-/leerlingnummer?
- Eventueel: Wat is het abonnementsnummer en/of bonnummer?
- Wat is de letterlijke melding op het tourniquet?
- Wat is de uitkomst van de bovenstaande stappen?
Waar mogelijk graag zo veel mogelijk printscreens delen in het ticket.
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article