Release note 2 oktober 2024

Modified on Wed, 2 Oct at 3:50 PM

Nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker


Release: woensdag 2 oktober 2024


Beste Dataduiker-gebruiker,


Goed nieuws! De nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker staan live.


De afgelopen periode hebben we hard gewerkt aan deze nieuwe functionaliteiten, met jouw behoeften als uitgangspunt. Alle functionaliteiten zijn namelijk bedoeld om de gebruikerservaring voor jou én jouw bezoekers te verbeteren. We hebben geluisterd, gebrainstormd, ontwikkeld en getest. En nu zijn ze klaar voor jou om te ontdekken.


Veranderingen roepen soms vragen op. Dat begrijpen we. Daarom staan we voor je klaar. Dus mocht je ergens tegenaan lopen of gewoon wat meer willen weten over de nieuwe functionaliteiten, aarzel dan niet om contact op te nemen met jouw consultant.


INHOUDSOPGAVE


Automatisch tegoeden terugstorten na annulering reservering

Wanneer je voortaan direct vanuit de kalender (ECAL) een reservering annuleert voor een abonnement of los verkocht klantgebonden product, wordt het tegoed automatisch teruggestort. Dit bespaart tijd en voorkomt dat je handmatige mutaties moet doen.


Let op! Door deze functionaliteit veranderen jouw huidige werkzaamheden: na een annulering zet je de tegoeden in het vervolg niet meer handmatig terug op abonnementen.


Actie: Raadpleeg de handleiding voor meer informatie. Communiceer intern dat de werkwijze is gewijzigd rondom het annuleren van reserveringen vanuit de kalender (ECAL).


Ik wil weten hoe dit werkt >


Nieuw rapport: cursisten met missend periodeblok

Wanneer receptiemedewerkers de te betalen lesperiode kiezen, komt het soms voor dat zij de huidige periode kiezen in plaats van de oudst openstaande periode. De cursist kan dan wel lessen volgen, maar er blijft een lesperiode openstaan.


Om alle openstaande lesperiodes inzichtelijk te krijgen, kun je vanaf nu gebruikmaken van een nieuw rapport in EREPORT en EREPORTV2. Met dit rapport kun je eenvoudig zien welke cursisten nog niet hebben betaald, zodat je snel actie kunt ondernemen en alle lesperiodes correct kunt afhandelen.


Actie: Dit rapport is automatisch beschikbaar gesteld. Indien gewenst kun je nu gebruikmaken van deze rapportage.


Nieuw rapport: lesgroep bezettingsgraad

Het dynamische karakter van lesgroepen vraagt om een helder overzicht van de bezetting. Daarom is er vanaf nu een nieuw rapport beschikbaar in EREPORT en EREPORTV2. Dit rapport biedt een overzicht van de bezetting van je lesgroepen.

 

Dit rapport is bijvoorbeeld handig om te gebruiken tijdens vergaderingen met docenten om de planning voor de komende week door te nemen. Zo kun je eenvoudig zien waar er nog ruimte is en waar bijsturing nodig is, zodat je altijd optimaal gebruikmaakt van je lescapaciteit.


Actie: Dit rapport is automatisch beschikbaar gesteld. Indien gewenst kun je nu gebruikmaken van deze rapportage. 


Geüploade foto’s markeren als klantfoto’s

Wil je voorkomen dat je geüploade foto's van klanten of cursisten gebruikt voor jouw accommodatie? Daarvoor hebben we een nieuwe functionaliteit ontwikkeld.


Alle foto’s die klanten en cursisten zelf uploaden via de MIJN-Omgeving, worden vanaf nu automatisch gemarkeerd als klantfoto. Dit hebben we ook met terugwerkende kracht doorgevoerd. 


De foto’s die gemarkeerd staan als klantfoto, zijn vanaf nu standaard niet zichtbaar in het programma Bestandsbeheer (E732). Wil je alle foto's van klanten en cursisten toch zien? Dat kan door op 'Klantfoto's' te drukken. 


Actie: Dit is automatisch doorgevoerd. Bekijk de handleiding als je behoefte hebt aan meer informatie. 


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 


Afbeelding met zwemmen, water, schermopname

Automatisch gegenereerde beschrijving


Start- en einddatum instellen op een activiteit

Wil je graag activiteiten inplannen die in de toekomst plaatsvinden? Vanaf nu is het mogelijk om een start- en einddatum in te stellen op een activiteit.

 

Let op! De start- en einddatum van de activiteit zijn altijd leidend. Dit betekent dat een vaste dag-rooster bij een activiteitsgroeprooster niet wordt ingepland op het moment dat dit buiten de start- en einddatum van de activiteit valt.


Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.


Ik wil weten hoe dit werkt >


Faciliteiten blokkeren in de kalender

Soms zijn faciliteiten tijdelijk niet beschikbaar, bijvoorbeeld vanwege schoonmaak of onderhoud. Vanaf nu kun je eenmalige of meervoudige blokkades instellen voor faciliteiten. Dit regel je eenvoudig via de kalender (ECAL).


De blokkades worden duidelijk weergegeven in de kalender, zodat iedereen direct op de hoogte is van de beschikbaarheid. Daarnaast heb je de optie om de blokkade openbaar te maken, zodat deze ook zichtbaar is voor jouw websitebezoekers. Dit maakt het plannen en beheren van faciliteiten nog efficiënter en transparanter.


Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 

Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

 

Klanten en cursisten anonimiseren

Voorheen was het alleen mogelijk om klanten te ontdubbelen, maar nu hebben we een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd waarmee je snel en eenvoudig klanten en cursisten kunt anonimiseren. Dit verbetert en versnelt je workflow aanzienlijk.


Let op! Wanneer je een klant of cursist anonimiseert, kun je dit niet meer terugdraaien. Het proces is namelijk onomkeerbaar.


Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.


Ik wil weten hoe dit werkt >


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 


Afbeelding met tekst, schermopname, software, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving


Toegang bezoekers monitoren via een live feed

Merk je dat bezoekers elkaars abonnement gebruiken om toegang te krijgen tot jouw accommodatie? Dit kan leiden tot misbruik en verlies van inkomsten. Onze nieuwste functionaliteit biedt de oplossing door klantgegevens direct zichtbaar te maken bij het scannen van een toegangsproduct.


Met deze functionaliteit wordt bij het scannen van een toegangsproduct direct een live feed weergegeven op een apart scherm bij de kassa. Hierop zijn onder meer de foto, de naam en het product van de klant zichtbaar. Dit zorgt ervoor dat kassa- en receptiemedewerkers snel kunnen controleren of de juiste bezoeker toegang probeert te krijgen.


Bij eventuele foutmeldingen zie je direct wat er misgaat. Zo kun je de bezoeker sneller helpen. Het programma biedt bovendien de mogelijkheid om te filteren op accommodatie, zodat je alleen relevante scanresultaten ziet.


Actie: Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op met jouw consultant.


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.


Afbeelding met tekst, schermopname, software, Webpagina

Automatisch gegenereerde beschrijving


Suggesties voor verhuurmomenten in de MIJN-Omgeving

Vanaf nu krijgen huurders automatisch een lijst met suggesties te zien als hun gewenste verhuurmoment niet beschikbaar is. Bij het selecteren van een verhuurmoment worden de eerstvolgende beschikbare opties weergegeven, zodat huurders moeiteloos een geschikt moment kunnen vinden.


Actie: Dit is automatisch doorgevoerd. Jij hoeft hiervoor geen actie te ondernemen. 


Benieuwd hoe deze functionaliteit eruitziet in de MIJN-Omgeving? Dat zie je op onderstaande afbeelding. 

Afbeelding met tekst, schermopname, nummer, Lettertype

Automatisch gegenereerde beschrijving


Nog meer (kleine) updates

Vanaf nu zie je een verbeterd cursisten-/leerlingenoverzicht (W055). We passen de volgorde van de kolommen aan, zodat je voortaan de belangrijke informatie vooraan ziet.


Alle betalingen die niet 0 euro zijn, werden voorheen na drie maanden uit de rapportage kassaverkopen gefilterd. Vanaf nu is dit filter in deze rapportage verdwenen.


In de kassa zie je een update-knop. Geen zorgen, de kassa blijft functioneren zoals je gewend bent. De update helpt ons echter wel om achter de schermen betere en snellere support te bieden als dat nodig is. 


Nieuwe functionaliteiten die onlangs live zijn gegaan


Nieuwe betaalmethoden via Pay.

Heb je Pay. als betaalprovider? Dan is het mogelijk om Bancontact, PayPal, creditcard en Pay by Bank in te stellen als extra betaalmethoden in de MIJN-Omgeving. Dit maakt jouw webshop toegankelijker voor bezoekers buiten Nederland.


Actie: Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem contact op met jouw consultant. 


Uitgestelde functionaliteiten

In de helpdesk-omgeving (Freshdesk) vind je een online ontwikkelroadmap. Dit geeft jou een compleet beeld van alle geplande ontwikkelingen voor SERA Dataduiker. Zo kun jij zien welke functionaliteiten goedgekeurd zijn en op de planning staan om te ontwikkelen, inclusief het doel en de geplande releasedatum.


Enkele functionaliteiten die op de planning stonden in de online ontwikkelroadmap, zijn uitgesteld. Dit betekent dat deze functionaliteiten vandaag niet live zijn gegaan. 


Om welke functionaliteiten het gaat, vind je hieronder:

  • Archiefprogramma ontwikkelen
  • Accommodaties koppelen aan gebruiker via selectiebox
  • Kinderfeest module incl. horeca bezetting
  • Bezettingsgraad verhuur toevoegen rapportages (EREPORT)
  • Beschikbaarheid activiteitsgroep, huidige en toekomstige beschikbare plekjes


Meer over deze functionaliteiten en de nieuwe geplande releasedatum vind je in de online ontwikkelroadmap. 


Bekijk de online ontwikkelroadmap >

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article