Nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker
Release: woensdag 14 augustus 2024
Beste Dataduiker-gebruiker,
Goed nieuws! De nieuwe functionaliteiten in SERA Dataduiker staan live.
De afgelopen periode hebben we hard gewerkt aan deze nieuwe functionaliteiten, met jouw behoeften als uitgangspunt. Alle functionaliteiten zijn namelijk bedoeld om de gebruikerservaring voor jou én jouw bezoekers te verbeteren. We hebben geluisterd, gebrainstormd, ontwikkeld en getest. En nu zijn ze klaar voor jou om te ontdekken.
Veranderingen roepen soms vragen op. Dat begrijpen we. Daarom staan we voor je klaar. Dus mocht je ergens tegenaan lopen of gewoon wat meer willen weten over de nieuwe functionaliteiten, aarzel dan niet om contact op te nemen met jouw consultant.
INHOUDSOPGAVE
- Belangrijk: Doe de kassa-update
- Verhuurmomenten uitsluiten
- Sluiting accommodatie tonen in het rooster
- Groepsreserveringen individueel annuleren
- Handmatig korting toevoegen op een boeking
- Twee docenten op één lesgroep opgeven
- Verhuurmomenten wijzigen in de MIJN-Omgeving
- Aantal uren of dagen vooruitboeken bij incidentele online verhuur
- Online verhuur per faciliteit instellen
- Verhuurextra's en telefoonnummer tonen op het verhuurmoment
- Contracten archiveren in het contractenoverzicht
- Nieuwe functionaliteiten die onlangs live zijn gegaan
- Wachtrijen op enkelvoudige producten
- Product of abonnement koppelen aan verkoop via Kortingen
- IP-adressen beheren in de Backoffice
- Signaal naar kassa bij foutieve scan
- Programma Facturen (EINV) voor iedereen beschikbaar
- Online bestellen via QR-code op tafel
- Faciliteittoepassing wel/niet beschikbaar stellen voor online verhuur
- Geldigheidstermijn van termijnproduct per product instellen
- Nog meer (kleine) updates die onlangs live zijn gegaan
- Nieuwe functionaliteiten die binnenkort live gaan
- Uitgestelde functionaliteiten
Belangrijk: Doe de kassa-update
Om gebruik te kunnen maken van de nieuwe functionaliteiten op de kassa, moet je een update doen in het kassascherm. Hiervoor klik je op de groene knop onderin het kassascherm. De update duurt slechts enkele seconden.
Verhuurmomenten uitsluiten
Het uitsluiten van verhuurmomenten is gebruiksvriendelijker geworden. Zo hoef je nu niet meer handmatig meerdere verhuurmomenten voor dezelfde dag uit te sluiten. In plaats daarvan kun je deze verhuurmomenten in één keer tegelijk uitsluiten.
Daarnaast kun je niet alleen een daggebonden uitsluiting doen, maar ook een tijdgebonden uitsluiting. Dit is handig wanneer je op dezelfde dag twee verhuurmomenten hebt staan, bijvoorbeeld van 11:00-12:00 uur en van 13:00-14:00 uur. Het is nu mogelijk om dan bijvoorbeeld alleen het verhuurmoment van 11:00-12:00 uur uit te sluiten.
Benieuwd hoe het uitsluiten van verhuurmomenten eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Sluiting accommodatie tonen in het rooster
Is er sprake van een sluiting? Dan maak je hier een vakantierooster voor aan. Vanaf nu heb je de mogelijkheid om per vakantierooster te bepalen of deze zichtbaar mag zijn in het rooster. Zo kun je jouw bezoekers goed informeren over dagen waarop je gesloten bent.
Benieuwd hoe het tonen van een sluiting er in het rooster uitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Groepsreserveringen individueel annuleren
Stel een bezoeker reserveert voor vijf personen, maar één persoon kan toch niet komen. Nu moeten bezoekers de hele reservering annuleren en opnieuw boeken voor vier personen, maar dat gaat straks veranderen.
Voortaan kunnen bezoekers hun groepsreserveringen individueel annuleren. Dit betekent dat bezoekers voortaan alleen hoeven aan te geven voor hoeveel personen ze de reservering willen annuleren. Voor de andere personen blijft de reservering gewoon geldig.
Actie: Dit wordt automatisch doorgevoerd. Hier hoef jij niks voor te doen. Je kunt overwegen om jouw bezoekers hierover te informeren.
Handmatig korting toevoegen op een boeking
Wil je graag korting geven op een boeking? Vanaf nu kun je werken met kortingspercentages bij een boeking. Deze korting zal ook zichtbaar zijn op de pdf-bevestiging. Wanneer je hier gebruik van maakt, worden andere kortingen genegeerd.
Benieuwd hoe het handmatig toevoegen van korting op een boeking eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Twee docenten op één lesgroep opgeven
In sommige gevallen is het handig om twee docenten op één lesgroep te hebben, bijvoorbeeld omdat het een grote groep is of vanwege weekenddiensten. Vanaf nu kun je een tweede docent opgeven op een lesgroep.
Beide docenten hebben dan net zoveel mogelijkheden in het Leerlingvolgsysteem. Zowel ouders/verzorgers als docenten zien deze tweede docent terug in het Leerlingvolgsysteem.
Benieuwd hoe het toevoegen van een tweede docent op een lesgroep eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Verhuurmomenten wijzigen in de MIJN-Omgeving
Het is nu mogelijk om huurders zelf een verhuurmoment te laten wijzigen in de MIJN-Omgeving. Denk hierbij aan het verplaatsen van het verhuurmoment naar een andere dag of een andere locatie. Wanneer de huurder een verhuurmoment wijzigt, wordt de nieuwe prijs automatisch berekend.
Huurders kunnen een verhuurmoment niet verplaatsen als:
- Het moment binnen de termijn valt die in de annuleringsvoorwaarden staat.
- Het moment al gefactureerd is.
- Het moment geannuleerd is.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Aantal uren of dagen vooruitboeken bij incidentele online verhuur
Via de systeeminstellingen was het al mogelijk om bij boekingen aan te geven hoeveel dagen of uren een huurder voorafgaand aan het te boeken moment een boeking mag plaatsen. Vanaf nu heb je ook de mogelijkheid om dit voor incidentele online verhuur aan te geven op faciliteitsniveau. Hiervoor vind je twee nieuwe instellingen terug bij Faciliteiten in de Backoffice.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Online verhuur per faciliteit instellen
Heb je interne faciliteiten die niet geboekt mogen worden door huurders, zoals de kantine? Vanaf nu heb je de mogelijkheid om per faciliteit te bepalen of deze beschikbaar is voor contractuele verhuur in de MIJN-Omgeving.
Let op! Indien voor een bepaalde accommodatie alle onderliggende faciliteiten uit staan, wordt de accommodatie ook niet getoond.
Benieuwd hoe het instellen van online verhuur per faciliteit eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Verhuurextra's en telefoonnummer tonen op het verhuurmoment
Heeft een huurder verhuurextra’s bijgeboekt? Dan vind je deze verhuurextra’s vanaf 14 augustus terug in de verhuurkalender bij het verhuurmoment. Bovendien vind je hier straks ook het telefoonnummer van de huurder terug. Zo kun je in één oogopslag alle belangrijke informatie over het verhuurmoment zien.
Benieuwd hoe het tonen van de verhuurextra's en het telefoonnummer eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Dit wordt automatisch doorgevoerd. Hier hoef jij niks voor te doen.
Contracten archiveren in het contractenoverzicht
Wanneer het seizoen voorbij is, kan het fijn zijn om verhuurcontracten die zijn verlopen uit het contractenoverzicht te halen. Dit is nu mogelijk door het archiveren van contracten.
Contracten worden automatisch gearchiveerd. Dit gebeurt in de nacht nadat alle momenten binnen het contract zijn gefactureerd en het laatste moment 30 dagen geleden heeft plaatsgevonden. Daarnaast is het ook mogelijk om een contract handmatig te archiveren via het contractenoverzicht.
Let op! Gearchiveerde contracten worden automatisch verborgen in het contractenoverzicht. Dit kan betekenen dat je een dag na de release bijvoorbeeld nog maar 7 pagina's ziet in het contractenoverzicht in plaats van 15 pagina's. De gearchiveerde contracten kun je inzien door het contractenoverzicht te filteren op de status 'Gearchiveerd'.
Benieuwd hoe het archiveren van contracten eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Nieuwe functionaliteiten die onlangs live zijn gegaan
Wachtrijen op enkelvoudige producten
Werk je met wachtrijen voor activiteiten? Dit werkt vanaf nu niet alleen voor klantgebonden abonnementen, maar ook voor losse producten. Hierdoor kunnen bezoekers die een los ticket hebben zich voortaan ook inschrijven op een wachtrij voor een activiteit.
Actie: Dit is automatisch doorgevoerd. Hiervoor hoef jij geen actie te ondernemen.
Product of abonnement koppelen aan verkoop via Kortingen
In het programma Kortingen (E007) kun je er vanaf nu ook voor kiezen om een product of abonnement gratis mee te geven op basis van de voorwaarden die je stelt. Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat iemand die een schaatskaart koopt, automatisch een gratis zwembadkaart krijgt.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
IP-adressen beheren in de Backoffice
Als gebruiker kun je voortaan zelf bepalen welke IP-adressen toegang mogen hebben tot de Backoffice van SERA Dataduiker. Hiervoor hebben we een nieuw programma geïntroduceerd: IP-adressen beheren (X205). Dit geeft jou meer controle en flexibiliteit over wie er toegang heeft tot de Backoffice, wat bijvoorbeeld handig is voor medewerkers die thuiswerken.
Ik wil weten hoe dit werkt >
Benieuwd hoe het archiveren van contracten eruit komt te zien? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Signaal naar kassa bij foutieve scan
Vanaf nu is het mogelijk om een signaal naar de kassa te sturen bij een foutieve scan. Dit signaal kan bijvoorbeeld gebruikt worden om bij de kassa een rood lampje te laten branden wanneer een klant zonder geldige toegang toch doorloopt. Deze functionaliteit is vooral handig voor afwaardeerboxen waar geen tourniquets aanwezig zijn.
Actie: Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie? Neem dan contact op met jouw consultant.
Programma Facturen (EINV) voor iedereen beschikbaar
Het programma Facturen (EINV) in de Backoffice is nu voor iedereen beschikbaar, ook voor ERP-klanten. Je vindt het programma terug onder ‘Boekhouding’.
Door Facturen (EINV) voor iedereen beschikbaar te stellen, kun je als verhuurmedewerker die niks met ERP te maken heeft bijvoorbeeld ook crediteren. Deze creditfactuur wordt dan apart opgehaald door ERP om daadwerkelijk te verwerken in de financiële administratie en op te halen op de klant.
Let op! Als je gebruikmaakt van ERP kun je met deze module alleen facturen inzien en crediteren, geen facturen verzenden.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Online bestellen via QR-code op tafel
Stel je voor: jouw bezoekers hoeven niet meer in de rij te staan om een bestelling te plaatsen én jij kunt met jouw team snellere service verlenen. Met de nieuwe module van SERA Dataduiker is het voor jouw bezoekers mogelijk om via een QR-code direct aan tafel te bestellen.
Zodra jouw gasten aan tafel zitten, scannen zij de QR-code op hun tafel. Ze komen dan terecht op een speciale bestelpagina in de MIJN-Omgeving. De bestelling die zij plaatsen, zie jij direct terug in het systeem. Zo kunnen jij en je team direct aan de slag met de bestelling.
Net als de rest van de MIJN-Omgeving, kan ook deze nieuwe module volledig worden aangepast aan de huisstijl van jouw accommodatie.
Benieuwd hoe online bestellen via QR-code op tafel eruitziet? Dat zie je op onderstaande afbeelding.
Actie: Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact op met jouw consultant.
Faciliteittoepassing wel/niet beschikbaar stellen voor online verhuur
Maak je op dit moment geen gebruik van online incidentele verhuur omdat alle toepassingen van de faciliteiten getoond worden? Dan hebben we goed nieuws. Vanaf nu kun je per faciliteittoepassing bepalen welke je wel of niet beschikbaar wil stellen voor incidentele online verhuur. Dit is vooral handig voor interne faciliteittoepassingen zoals ‘onderhoud’.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Geldigheidstermijn van termijnproduct per product instellen
Een lespakket kan in termijnen worden betaald. De geldigheidstermijn van een termijnproduct kun je vanaf nu instellen per product. Hiervoor heb je drie mogelijkheden:
- Je kunt aanzetten dat de eerste verkoopprijs toegepast wordt bij de verkoop van aaneengesloten (les)momenten.
- Je kunt instellen dat het toegangsproduct gratis wordt na X keer aanschaf.
- Je kunt instellen dat het product voor een X aantal maanden gratis toegang moet verlenen.
Actie: Volg de handleiding als je hier gebruik van wil maken.
Nog meer (kleine) updates die onlangs live zijn gegaan
In de Backoffice vind je vanaf nu het nieuwe programma Kassasessies (C215). Dit biedt een compleet overzicht van alle kassasessies, inclusief belangrijke details zoals de accommodatie, het verkoopkanaal, kasverschil en de start- en einddatum. Hiermee kun je snel en makkelijk de kassadiensten controleren.
Om je inzicht te geven in openstaande en verbruikte tegoeden op een pas, heb je nu in EREPORT en EREPORTV2 toegang tot de rapportage ‘Tegoed op pas’. Zo kun je de financiële stromen beter monitoren en controleren.
Via het programma Bestanden importeren (EIMPORT) in de Backoffice kun je voortaan ook eenvoudig een lijst met abonnementen importeren.
Nieuwe functionaliteiten die binnenkort live gaan
Onderscheid maken tussen commerciële en niet commerciële triggers
Op dit moment staan alle triggers binnen het Marketing Automation pakket standaard aangemerkt als ‘niet commercieel’. Dat gaat veranderen. Binnenkort kun je onderscheid maken tussen welke triggers commercieel van aard zijn en welke niet.
In de Backoffice komt vanaf woensdag 21 augustus een nieuw programma beschikbaar bij Campagnes: Basis-tag (N055). In dit programma vind je een overzicht van alle triggers en kun je aangeven of een trigger wel of niet commercieel van aard is. Vanaf woensdag 28 augustus kunnen jouw bezoekers zich via de MIJN-Omgeving aan- of afmelden voor commerciële triggers.
Marketing key users ontvangen op woensdag 21 augustus een mail met meer informatie over het maken van onderscheid tussen commerciële en niet commerciële triggers.
Uitgestelde functionaliteiten
In de helpdesk-omgeving (Freshdesk) vind je een online ontwikkelroadmap. Dit geeft jou een compleet beeld van alle geplande ontwikkelingen voor SERA Dataduiker. Zo kun jij zien welke functionaliteiten goedgekeurd zijn en op de planning staan om te ontwikkelen, inclusief het doel en de geplande releasedatum.
Enkele functionaliteiten die op de planning stonden in de online ontwikkelroadmap, zijn uitgesteld. Dit betekent dat deze functionaliteiten niet live zijn gegaan op 14 augustus.
Om welke functionaliteiten het gaat, vind je hieronder:
- Volgorde kolommen cursist overzicht verbeteren
- Inhaalles ook via Backoffice in kunnen plannen
- Doorvoeren nieuwe look and feel Backoffice
Meer over deze functionaliteiten en de nieuwe geplande releasedatum vind je in de online ontwikkelroadmap.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren