In Dataduiker Kassa is het mogelijk om een eerder verkocht abonnement (toegangsproduct) te crediteren.
Het betreft de volgende opties:
- De bestelling ongedaan maken, inclusief terugbetaling aan de klant;
- Het toegangsproduct annuleren en ongeldig maken.
Abonnementen die al één of meerdere keren gebruikt zijn, kunnen niet worden gecrediteerd. Als een meerbadenkaart of een leskaart al een keer is gescand aan het tourniquet of is afgewaardeerd in de kassa, wordt de creditering door de kassa geweigerd.
Tip: Producten zoals koffie of zwembandjes kunnen ook gecrediteerd worden. De handelingen zijn hetzelfde als de stappen die hieronder beschreven zijn.
Handelingen voor creditering:
- Zoek in Dataduiker Kassa de bestelling.
- Start de creditering met de knop
Crediteren
. - Sluit de verschillende beheerschermen.
- Verwijder eventueel ongewenste artikelen uit de creditbestelling.
- Kies de gewenste betaalmethode om het retourgeld te overhandigen.
Bestelling opzoeken
Een bestelling zoeken kan op verschillende manieren:
- Zoek de bestelling met de menuknop
Bestellingen
en op basis van een bestelbon of bestelbevestiging (bijvoorbeeld van de kassaprinter of een e-mail van een webbestelling). Selecteer de juiste bestelling door er op te klikken. - Zoek het abonnement met de menuknop
Pasinformatie
. Scan de pas van de leerling en selecteer onder het kopje Abonnementen de juiste leskaart. - Zoek het abonnement met de menuknop
Zoek leerling
op naam en selecteer onder het kopje Abonnementen de juiste leskaart. Als het gewenste abonnement is geselecteerd, klik op het blauwe oogje bij de regel 'Bonnummer' om de bijbehorende bestelling te openen.
Creditering starten
Als je de juiste bestelling hebt gevonden (en de bestelling kan gecrediteerd worden), klik dan op de knop 'Crediteren'. Op de achtergrond voert het systeem de volgende acties uit:
- In Dataduiker Kassa wordt er een nieuwe bestelling klaargezet. Daarbij hebben alle artikelen op de oorspronkelijke bestelling een aantal van -1 of lager, waardoor het totaalbedrag van de creditbestelling precies gelijk is aan het oorspronkelijk bestelbedrag, maar dan negatief.
- De eventuele 'huidige' bestelling (de bestelling waarmee je hiervoor bezig was, maar nog niet hebt afgerond), wordt bewaard en weer geladen als de creditbestelling is afgerond.
Let op! De beheerschermen die zijn gebruikt om tot de juiste bestelling te komen, worden niet automatisch gesloten, terwijl de creditbestelling op de achtergrond al wel wordt klaargezet. Om terug te keren naar het hoofdscherm, kun je de beheerschermen sluiten met de kruisjes (of de knop 'Terug').
Optioneel: creditbestelling aanpassen
Bestaat een bestelling uit meerdere abonnementen? Bijvoorbeeld: leskaarten voor aansluitende periodes of meerbadenkaarten voor 2 verschillende klanten. Verwijder dan eerst de abonnementen die niet gecrediteerd moeten worden uit de creditbestelling. Selecteer deze abonnementen en klik op de knop 'Verwijderen'.
Let op! Een gecrediteerde bestelling (abonnement) is direct ongeldig bij het tourniquet. Maak zorgvuldig gebruik van deze handeling.
Nieuwe artikelen kun je niet toevoegen aan een creditbestelling. Een nieuwe bestelling verrekenen met de creditbestelling is niet mogelijk.
Dataduiker Kassa registreert hoeveel artikelen er gecrediteerd zijn als er meerdere identieke abonnementen op de creditbestelling staan, bijvoorbeeld 2 anonieme toegangskaartjes. In dat geval kun je het aantal van het artikel aanpassen in de creditbestelling, maar nooit meer dan het oorspronkelijke aantal minus het aantal eerder gecrediteerde artikelen.
Creditering afronden
Kies een betaalmethode om de creditering af te ronden. De handelingen zijn hetzelfde als bij het afrekenen van een normale bestelling.
Bij creditering zijn er 2 betaalmethoden:
- Contant
- Rekening
Wanneer de betaalprovider Pay. terugpinnen ondersteunt, is dit ook beschikbaar voor creditbestellingen.
Vervolgens verschijnt er een tussenscherm voor het invoeren van een opmerking. Klik op de knop 'OK' en vervolgens op 'Akkoord'.
Boekhouding - rapportage Kassa
In de rapportage Kassa is de opmerking terug te vinden in de kolom BonOpmerking.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren