Wil je persoonsgebonden abonnementen verkopen aan een gezin, maar niet voor iedere persoon een cursist aanmaken? Binnenkort kan de beheerder van het account gezinsleden toevoegen in de MIJN-Omgeving.
Gezinsabonnement onbeperkt
Verkoop
Bij aanschaf wordt er aan de eindgebruiker gevraagd hoeveel familieleden aangemeld moet worden op het abonnement. Als de familieleden eerder zijn aangemaakt kunnen deze worden gekoppeld. Als ze nieuw zijn moet dat worden opgegeven in de Winkelwagen. Aan de Kassa kan het product worden aangeslagen en wordt gevraagd hoeveel familieleden gekoppeld moet worden. Wie de klant is die het abonnement beheerd en moet ieder familielid gekoppeld worden.
MIJN-Omgeving
Eenmaal aangeschaft zal in de MIJN-omgeving bij "Mijn actieve producten" het product zichtbaar zijn met daarop aangegeven wie er gebruik van maken.
Werking
Bij scannen van barcodes van familieleden zal het hoofd-abonnement bepalend zijn betreft toegang. Dit betekent dat dit abonnement voor het gezin los staat van andere abonnementen.
Niet meegenomen
Het is niet de bedoeling dat het product gemuteerd kan worden (leden toevoegen/verwijderen). In geval van automatisch incasso laat het product dan aflopen en stel dan een nieuw abonnement met afwijkende samenstelling op.
Begrippen bij gezinsabonnement
Product instellen
Uitgifte: Pas (Gedeeld)
Klant verplicht: moet aan staan
Cursist verplicht: logisch gevolg is dat deze uit moet staan
Het product zal de prijs per persoon dragen. Stel vader koopt een gezinsabonnement voor hemzelf, moeder en 2 kinderen. Dan is de prijs dus x4. Er bestaat geen staffelkorting.
In Dataduiker Backoffice zal ieder gezinslid(persoon) een eigen abonnement krijgen, waarna de (hoofd)klant 1 extra krijgt wat dan het hoofd abonnement is.
Hoofdabonnement
Gekoppeld aan: de klant (niet voor toegangsdoeleinden, puur voor beheer)
Het hoofdabonnement is alleen zichtbaar op de kassa, niet in de MIJN-Omgeving of de e-mails naar jouw klant. Het hoofdabonnement is namelijk alleen bedoeld voor administratiedoeleinden, niet als toegangsproduct. Dit betekent ook dat jouw klant zichzelf als gezinslid moet opgeven.
Via de kassa kun je het hoofdabonnement in 1x deblokkeren van onderliggende subabonnementen. Indien je het hoofdabonnement blokkeert, blokkeer je het gehele gezin.
De geldigheid wordt voor alle gezinsleden gevalideerd op het hoofdabonnement. Dat betekent op basis van knipjes en geldigheidsperiode (start/einddatum). Op het hoofdabonnement worden eventueel verbruikte totale knipjes bijgehouden.
Gezinslid abonnement
Gekoppeld aan: de cursist/gezinslid/persoon (hiermee kan je toegang verkrijgen).
Dit abonnement is als subabonnement gekoppeld aan het hoofdabonnement. Als op het product staat ingesteld dat 1x per dag naar binnen mag, dan geldt dit per persoon. Vandaar dat alleen periode en knipjes op het hoofdabonnement wordt gecheckt, de rest wordt op de subabonnementen gevalideerd. Per gezinslid abonnement wordt bijgehouden hoeveel knipjes die verbruikt heeft van het hoofdabonnement.
Aanschaffen product
Via Webshop
Bij het product wordt gevraagd hoeveel gezinsleden dit betreft. Na invullen van gewenst aantal worden deze in de winkelwagen opgesplitst zodat je per abonnement een gezinslid kan koppelen. Er is een mogelijkheid om al eerder gekoppelde personen te selecteren waarna invoervelden voor nieuwe gezinsleden komen te vervallen.
Bij Mijn actieve producten ziet de klant 1 abonnement met daaronder de gezinsleden vermeld die er van profiteren. Het is nu ook mogelijk gezinsleden te beheren bij "Mijn gegevens". Er is een nieuwe tab daar voor bijgekomen voor gezinssamenstelling
Via Kassa
Bij het aanslaan van een product met uitgifte Op pas (gedeeld) zal de kassa eerst om een klant vragen die dit betreft, vervolgens om het gezinslid die er van profiteert. Hier voor is wel een kassa release nodig dus gezien er een minimale wijziging is geweest om dit te ondersteunen.
Voorbereidingen
Dataduiker Backoffice - Product aanmaken – A251
Maak 2 producten aan:
- Gezinsabonnement met onbeperkte toegang
- Gezinsabonnement met 100 knippen
Zet deze producten desgewenst ook op de Kassa en in de Webshop
Ad 1: Product: Gezinsabonnement met onbeperkte toegang
Onderstaand een voorbeeld de ingevulde velden in S252
Abonnementstype - S211
Onderstaand een voorbeeld de ingevulde velden in S212
Ad 2: Product: Gezinsabonnement met 100 knippen
Abonnementstype - S211
Onderstaand een voorbeeld de ingevulde velden in S212
Verkoop aan de Kassa
Het product Gezinsabonnement onbeperkt wordt verkocht aan een gezin.
Subabonnementen:
- Gezin 1 vader
- Gezin 1 moeder
Stap 1 Kies het productgezinsabonnement op de toetsenlaag:
Stap 2 Selecteer het product, kies de klant en druk op OK.
Stap 3 Selecteer cursist/leerling uit de bestaande lijst of kies Toevoegen.
Stap 4 Voor de 2e persoon kies opnieuw op de toetsenlaag voor het Gezinsabonnement.
Stap 5 Selecteer het product, kies klant en druk op OK.
Stap 3 Selecteer cursist/leerling uit de bestaande lijst of kies Toevoegen.
Herhaal bovenstaande stappen voor alle gezinsleden.
MIJN-Omgeving (Webshop) - eindgebruiker
Log in de MIJN-omgeving en kies het product Gezinsabonnement onbeperkt.
Wijzig het aantal gezinsleden (in dit voorbeeld 4). Bevestig met de knop Toevoegen.
Ga naar het Winkelwagentje en vul alle namen in van de gezinsleden en klik vervolgens op Betalen. Bevestig de invoer met de knop Opslaan. Onderstaand scherm verschijnt. Controleer alle gegevens. Klik op Bestelling wijzigen om de invoer aan te passen. Betaal het Gezinsabonnement.
Mijn actieve producten
Nadat de betaling is afgerond staat het Gezinsabonnement onbeperkt in het overzicht bij Mijn actieve producten.
Dataduiker Kassa - Pas Koppelen
Zoek en selecteer de klant (de koper van het product).
Bij Toegangsbewijzen staat het Gezinsabonnement onbeperkt en worden alle Cursisten (gezinsleden) vermeld.
Klik op een cursist en koppel de pas. Herhaal dit voor alle cursisten.
Het is ook mogelijk om de cursist te zoeken en de pas te koppelen.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren