In Dataduiker Kassa is het mogelijk om een een eerder verkocht abonnement (toegangsproduct) te crediteren.
Het betreft de volgende opties:
- de bestelling ongedaan maken, inclusief terugbetaling aan de klant, en
- het toegangsproduct annuleren en ongeldig maken.
Abonnementen die al een of meerdere keren gebruikt zijn, kunnen niet worden gecrediteerd. Als een meerbadenkaart of een leskaart al een keer is gescand aan het tourniquet of is afgewaardeerd in de kassa, wordt de creditering door de kassa geweigerd.
Tip: Producten zoals koffie of zwembandjes kunnen ook gecrediteerd worden. De handelingen zijn hetzelfde als de stappen die hieronder beschreven zijn.
Handelingen voor creditering:
- Zoek in Dataduiker Kassa de bestelling.
- Start de creditering met de knop
Crediteren
. - Sluit de verschillende beheerschermen.
- Verwijder eventueel ongewenste artikelen uit de credit-bestelling.
- Kies de gewenste betaalmethode om het retourgeld te overhandigen.
Bestelling opzoeken
Een bestelling zoeken kan op verschillende manieren:
Zoek de bestelling met de menuknop Bestellingen
en op basis van een bestelbon of -bevestiging (bijvoorbeeld van de kassaprinter of een e-mail van een webbestelling). Selecteer de juiste bestelling door er op te klikken.
of
Zoek het abonnement met de menuknop Pasinformatie
. Scan de pas van de leerling en selecteer onder het kopje Abonnementen de juiste leskaart.
of
Zoek het abonnement met de menuknop Zoek leerling
op naam en selecteer onder het kopje Abonnementen de juiste leskaart. Als het gewenste abonnement is geselecteerd, klik op het blauwe oogje bij de regel "Bonnummer" om de bijbehorende bestelling te openen.
Creditering starten
Als de juiste bestelling is gevonden (en de bestelling kan gecrediteerd worden) klik op de rode knop "Crediteren". Op de achtergrond voert het systeem de volgende acties uit:
- In Dataduiker Kassa wordt er een nieuwe bestelling klaargezet. Daarbij hebben alle artikelen op de oorspronkelijke bestelling een aantal van -1 of lager, waardoor het totaalbedrag van de credit-bestelling precies gelijk is aan het oorspronkelijk bestelbedrag, maar dan negatief.
- De eventuele "huidige" bestelling (de bestelling waarmee je hiervoor bezig was, maar nog niet hebt afgerond), wordt bewaard en weer geladen als de credit-bestelling is afgerond.
Let op:de beheerschermen die zijn gebruikt om tot de juiste bestelling te komen, worden niet automatisch gesloten, terwijl de credit-bestelling op de achtergrond al wel wordt klaargezet. Om terug te keren naar het hoofdscherm kunnen de beheerschermen gesloten worden met de kruisjes (of de knoppen "Terug").
(Optioneel: credit-bestelling aanpassen)
Bestaat een bestelling uit meerdere abonnementen (bijvoorbeeld leskaarten voor aansluitende periodes of meerbadenkaarten voor twee verschillende klanten), verwijder dan eerst de abonnementen die niet gecrediteerd moeten worden uit de credit-bestelling. Selecteer deze abonnementen en klik op de rode knop Verwijderen
.
Let op: een gecrediteerde bestelling (abonnement) is direct ongeldig bij het tourniquet. Maak zorgvuldig gebruik van deze handeling.
Let op: Nieuwe artikelen kunnen niet worden toegevoegd aan een credit-bestelling. Een nieuwe bestelling verrekenen met de credit-bestelling is niet mogelijk.
Dataduiker Kassa registreert hoeveel artikelen er gecrediteerd zijn als er meerdere identieke abonnementen op de credit-bestelling staan (bijvoorbeeld twee anonieme toegangskaartjes). In dat geval is het mogelijk het aantal van het artikel aanpassen in de credit-bestelling, maar nooit meer dan het oorspronkelijke aantal minus het aantal eerder gecrediteerde artikelen.
Creditering afronden
Kies een betaalmethode om de creditering af te ronden. De handelingen zijn hetzelfde als bij het afrekenen van een normale bestelling.
Bij creditering zijn er 2 betaalmethoden:
- Contant
- Rekening
Wanneer de betaalprovider PAY. terugpinnen ondersteunt, zal dit ook beschikbaar zijn voor credit-bestellingen.
Vervolgens verschijnt er een tussenscherm voor het invoeren van een opmerking. Klik op de knop OK
en vervolgens op Akkoord
.
Boekhouding - rapportage Kassa
In de rapportage KASSA is de opmerking terug te vinden in de kolom BonOpmerking
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren