Voor alle klanten die het complete Marketing Automation pakket hebben, worden alle nieuw ontwikkelde triggers met ingang van 1 januari 2023 gratis beschikbaar gesteld. Deze triggers vallen vanaf dat moment dus officieel binnen de licentie. Dit betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor het klaarzetten van de triggers.
SERA adviseert om de Marketing Automation producttraining te volgen. Tijdens deze training behandelen we alle functionaliteiten en het gebruik van de triggers. De kosten voor deze training bedragen €170,- per persoon.
Let op! Volg je deze training niet? Dan is het insturen van vragen over Marketing Automation & triggers aan de helpdesk helaas niet toegestaan.
Inleiding
Voor de Marketing Automation van SERA Dataduiker wordt gebruik gemaakt van de e-mailmarketing tool Brevo.
Brevo heeft een automatische koppeling met SERA Dataduiker. Na een specifieke handeling of op een speciaal moment ontvangt de klant automatisch een e-mail.
Triggers & Templates
SERA Dataduiker is verweven met diverse beslismomenten waarop zogenaamde triggers worden uitgestuurd. Voor Dataduiker is er een standaardpakket opgesteld met de triggers die in het Brevo account klaar worden gezet.
Naast het geautomatiseerd verzenden van e-mails, is het ook mogelijk om vanuit Brevo nieuwsbrieven te verzenden bij Campaigns > Email campaigns.
Wij adviseren onze klanten om een database op te bouwen met nieuwsbriefinschrijvers. Op die manier kun je wekelijks of maandelijks een contactmoment hebben met je klanten die graag op de hoogte gehouden willen worden van het laatste nieuws, acties etc. van jouw organisatie. Daarnaast vergroot je op die manier de betrokkenheid bij je merk.
Nieuwsbriefabonnees kunnen geworven worden bij het registeren in de Mijn-Omgeving. Hier kan SERA verschillende opt-ins voor nieuwsbrieven instellen die refereren naar verzendlijsten die in Brevo zijn aangemaakt.
Bij Contacts > Lists heb je een overzicht van de verzendlijsten. Je kan ook zelf een verzendlijst aanmaken door op + Add a new list te klikken. Vervolgens importeer je een Excel-bestand met alle e-mailadressen die je in de verzendlijst wilt plaatsen.
Wil je extra triggers toevoegen aan het pakket? Neem dan contact op met SERA.
Brevo
Voor de Marketing Automation van Dataduiker wordt gebruik gemaakt van de e-mailmarketing tool Brevo. Vanuit deze tool worden automatisch e-mails verzonden.
In Brevo wordt het complete pakket van triggers klaargezet. Deze triggers bevatten een template, korte tekst en de parameters die gevuld worden op basis van de data die bekend is van de klant en/of leerling. De templates dienen vervolgens visueel en tekstueel gevuld te worden. Iedere trigger bevat een standaardtekst bij de oplevering. Deze tekst kan aangepast worden. Echter is het wel belangrijk dat alle parameters die in de tekst staan, worden gebruikt in de nieuwe tekst. Een parameter is te herkennen aan de {{ }}.
Uiteraard kan het vullen van de triggers uitbesteed worden of kan er een consult gegeven worden. Op die manier zullen de triggers op een marketingtechnische wijze opgeleverd worden om het maximale uit de e-mails te halen. Neem hiervoor contact op met Sera Dataduiker.
Het is belangrijk om, bij het vullen van de templates, als uitgangspunt te houden dat iedere e-mail die verzonden wordt dient als een contactmoment met de klant. Probeer dan ook het maximale uit de mail te halen, ook al lijkt het in eerste instantie alleen op een informatieve mail.
Brevo accounts
Voor het gebruik van de e-mailmarketing tool Brevo zitten maandelijks kosten verbonden. Brevo heeft 2 verschillende accounts:
1. Lite - vanaf € 19 per maand
- 20.000 e-mails per maand verzenden
- Statistieken bekijken van opens, clicks en bounces
Het is mogelijk om gedurende het gebruik van Brevo het account aan te passen naar een Premium account. Uiteraard afhankelijk of de betaling van die desbetreffende maand al heeft plaatsgevonden. Het is dus mogelijk om in eerste instantie bijvoorbeeld te starten met een Essential account en deze vervolgens over te zetten naar een Premium account.
Lite+ add on (+€9/maand)
- Verwijderen van Brevo logo's in mails
- A/B testen
2. Premium - vanaf € 49 per maand
- 20.000 e-mails per maand verzenden
- Mails verzenden zonder Brevo logo
- Statistieken bekijken van opens, clicks en bounces
- A/B testen
- Facebook Ads toevoegen
- Retargeting Ads
- Optimaliseren van de verzendtijden
- Drie gebruikersaccounts
Ons advies
Een gemiddelde organisatie zal voldoende hebben aan een Lite account met Lite+add on. Indien de organisatie een grotere omvang heeft, heb je de mogelijkheid om het aantal e-mailcredits te verhogen.
Betaalmogelijkheden
De betaling zal rechtstreeks plaatsvinden. SERA is geen tussenpersoon. Brevo heeft twee betaalmogelijkheden: PayPal of Creditcard.
Het is mogelijk om in het account een e-mailadres toe te voegen waar naartoe een factuur wordt verstuurd of de factuur te downloaden in het account: My Plan -> Invoices –> Download.
Waarom een domeinverificatie in Brevo?
De verificatie van jouw domein zorgt ervoor dat we jouw verzendadressen kunnen valideren. Het is het belangrijkste element voor je ontvangers dat Dataduiker en Brevo namens jouw organisatie gelegitimeerd zijn om mailings te verzenden. Iedereen kent wel die berichten die van je bank lijken, maar het niet zijn. Authenticatie is dus belangrijk om aan te tonen dat je mailings geen spam zijn. Het is een actieve manier om je reputatie te ‘verdedigen’.
Hoe werkt zo'n verificatie?
Zodra je jouw gewenste domein en verzendadressen hebt doorgegeven, voorzien wij jouw van speciale verificatiedocumentatie. In deze verificatiedocumentatie staat een drietal aanpassingen die doorgevoerd moeten worden: SPF, DMARC en TXT. Maar vrees niet, je kunt deze documentatie gewoon doorsturen naar jouw domeinbeheerder. Die weet precies wat hij of zij ermee aan moet.
SPF en DMARC zijn technieken die het verzendadres en de verzendende server (platform waar de mail vanaf verzonden wordt) valideren. Het verkleint de SPAM-score van je mailings aangezien e-mail servers steeds meer verwachten dat je mails goed beveiligd zijn. Dit komt dus je aflevering ten goede. SPF is de meest gangbare techniek en DMARC is de meest uitgebreide techniek waar SPF een onderdeel van is. DMARC is de beste garantie tegen phishing. Banken maken over het algemeen gebruik van DMARC.
Wat is SPF? SPF staat voor Sender Policy Framework en deze techniek zorgt ervoor dat een mailing die verstuurd wordt namens een verzender (bijvoorbeeld Brevo) geautoriseerd is door de eigenaar of beheerder van het verzendadres (jouw organisatie). Het is mogelijk om alleen SPF als authenticatie techniek in te stellen, maar het is ook een onderdeel van de authenticatie techniek DMARC.
Wat is DMARC? DMARC staat voor Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance. DMARC is de beste garantie tegen phishing, omdat DMARC een beleid is voor het vereisen van authenticatie. Het is een extra waarborg waarmee je aangeeft dat je mailings zijn beschermd met SPF en DKIM.
Met SPF (Sender Policy Framework) geef je aan dat Brevo geautoriseerd is om namens jouw organisatie mails te versturen. Een ontvangende mailserver zal het SPF record in de DNS van het domein van je organisatie controleren. Met DKIM, de afkorting voor Domein Keys Identified Mail, ondertekent jouw mailing met een digitale handtekening en een sleutel. Een ontvangende mailserver zal deze sleutel altijd controleren in de DNS van het domein van je bedrijf.
Mochten mailings worden verstuurd zonder SPF en DKIM, dan rapporteert DMARC dit aan je terug. Hierdoor krijg je inzicht in -mogelijk- misbruik van je domeinnaam.
Afhankelijk hoe DMARC is ingesteld, wordt de verstuurde mail door de ontvangende mailserver:
- geweigerd
- in quarantaine gezet
- afgeleverd
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren