Storneringen verwerken en betalen

Gewijzigd op Wo, 5 Feb om 11:46 AM

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

Wat is een stornering?

Een stornering is een terugboeking van een eerder uitgevoerde incasso. Dit kan gebeuren om verschillende redenen, zoals onvoldoende saldo, een foutieve incasso, of omdat de rekeninghouder de incasso heeft teruggedraaid. Het is een manier voor de bank om een betaling ongedaan te maken. 


Hoe werkt een stornering?

De rekeninghouder of de bank kan een stornering initiëren. De rekeninghouder kan bijvoorbeeld binnen een bepaalde periode (meestal 56 dagen) een incasso terugdraaien. De bank verwerkt de stornering en boekt het bedrag terug naar de rekening van de rekeninghouder.


Hoe herken je een stornering in een bankbestand?

Een stornering in een bankbestand kun je herkennen aan het volgende:

  • Transactieoverzicht: In het bankbestand (bijvoorbeeld een MT940- of CAMT.053-bestand) zie je een regel met een negatieve boeking die de oorspronkelijke incasso weerspiegelt.
  • Omschrijving: Vaak staat er in de omschrijving iets als "Storno" of "Terugboeking". Dit geeft aan dat het om een stornering gaat.
  • Referentie: Er kan een referentienummer of een code zijn die verwijst naar de oorspronkelijke incasso. Dit helpt je om de stornering te koppelen aan de oorspronkelijke transactie.
  • Datum: De datum van de stornering is meestal kort na de oorspronkelijke incassodatum.


Stornering verwerken in SERA Dataduiker

Let op! Vergeet trigger #50 INCASSO_CANCELED (Spotler en Brevo) niet in te stellen. 


Wanneer een incasso wordt gestorneerd, is het belangrijk om hiervan een overzicht te hebben. In het programma Incasso's E012 kun je storneringen registreren en beslissen hoe je verder wil gaan met de betaling. 


Incasso's die de status 'Verstuurd' hebben kun je storneren, andere incasso's niet. Storneren kun je ook in bulk doen. De selectie blijft behouden wanneer je verder zoekt.


Dit werkt als volgt: 

1. Selecteer alle incasso's die je wil storneren.

2. Druk rechts bovenin op 'Acties'. 

3. Druk op 'Stornering registreren'. 

4. Zodra je een incasso storneert, heb je 2 opties: 

  1. Opnieuw aanbieden: De incasso wordt opnieuw aangeboden aan de bezoeker via automatische incasso, afhankelijk van de instellingen op de incassowijze. 
  2. Niet meer aanbieden: De incasso wordt niet opnieuw aangeboden. In dit geval moet de betaling via de kassa worden gedaan of, indien ingesteld in de incassowijze, via de MIJN-Omgeving. 
    Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving 



Stornering betalen

Je kunt een stornering op 2 manieren betalen: 


Stornering betalen via de Kassa

Dit werkt als volgt:

  1. Zoek en open de klant in de Kassa. 
  2. Zoek in de lijst met Incasso's naar de gestorneerde incasso('s). Zie onderstaand scherm.

     
  3. Druk op de gestorneerde incasso. Onderstaand scherm verschijnt. 

     

  4. Kies een betaalmethode: Pin of Contant
  5. Druk op de knop 'Akkoord' om de betaling af te ronden. Pin blijft 'draaien' totdat de pinbetaling is afgerond of is geannuleerd.



Stornering betalen via de MIJN-Omgeving

De bezoeker kan een gestorneerde incasso betalen via de MIJN-Omgeving. 


Dit werkt als volgt:

  1. Log in via de MIJN-Omgeving. 
  2. Ga naar 'Mijn producten'.
  3. Zoek de gestorneerde incasso op. Een overzicht van de incasso's staat rechts in beeld.

    Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving

  4. Druk op 'Nu betalen'. Onderstaand scherm verschijnt. 



  5. Selecteer de betaalmethode waarmee je wil afrekenen.
  6. Druk op 'Nu betalen' en doorloop het betaalproces. 


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren