In Dataduiker Kassa is het scherm Pasinformatie de ingang naar de vele zichtbare en onzichtbare gegevens van klanten, cursisten en pasinformatie.
Open het scherm Pasinformatie op een van de volgende manieren:
- met de knop
Pasinformatie
in de menubalk van het hoofdscherm (sneltoets F1); - in het hoofdscherm een pas te scannen;
- in het wijzigen-scherm van een klant, cursist of abonnement met de knop
Pasinformatie
.
Vanuit het scherm Pasinformatie zijn er meerdere acties beschikbaar:
- Pas scannen voor de pasinformatie of voer het pasnummer handmatig in en klik op Enter .
- Klik op Zoek klant... om het zoekscherm voor klanten te openen. Zie ook: Entiteiten beheren
- Klik op Zoek cursist... om het zoekscherm voor cursisten te openen.
- Klik op de oranje + knop om direct een klant of cursist toe te voegen.
Bij het scannen van de pas wordt automatisch het pasnummer in het zoekveld bovenaan ingevuld. Je ziet gelijk aan welke klant, cursist, abonnement of bezoek de pas is gekoppeld.
De QR-code op een los toegangskaartje of online ticket werkt hetzelfde als een pasnummer. Je kunt dus ook het nummer dat onder de QR-code staat in het zoekveld invullen, of met een scanner de QR-code scannen om het nummer automatisch te laten invullen. Omdat dit nummer alleen voor het abonnement geldig is, zul je geen klant of cursist vinden!
Klik op een klant, cursist of abonnement om het bijbehorende wijzigen-scherm te openen. Verder kun je de pas nog een keer scannen om de toegang te controleren. Lees meer: Producten afwaarderen
Er is één klant en één cursist zichtbaar, omdat een pasnummer uniek is.
De abonnementen zijn slim gesorteerd: eerst de geldige abonnementen, met einddatum oplopend; daaronder de verlopen abonnementen, aflopend op einddatum.
Het legen van het Pasinformatie-scherm kan op 2 manieren:
- verwijder het pasnummer uit het zoekveld en klik op Enter
- sluit het scherm met x en open het scherm opnieuw
Voor het instellen van paskosten, bekijk de uitleg bij Systeeminstellingen A084.
Paskosten niet betaald
Als de klant de paskosten niet heeft betaald, ontbreekt het vinkje voor de tekst Paskosten betaald J/N.
Als een pas(nummer) wordt toegewezen aan de klant vraagt de kassa bij opslaan of je het zeker weet dat je het pasnummer wilt wijzigen.
Bij de keuze Ja
wil Dataduiker weten of de paskosten nu in rekening gebracht moeten worden.
Bij de keuze Ja
brengt de kassa automatisch de paskosten in rekening.
Bij de keuze Nee
blijft op de klantenkaart het vinkje uit voor de tekst Paskosten betaald J/N.
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article