Gebruikers wijzigen, toevoegen en verwijderen.

Gewijzigd op Wo, 11 Sep om 1:53 PM

Met het programma A045 - Gebruikers kun je de werknemer(s) beheren. De werknemer is automatisch een gebruiker. Om toegang te krijgen tot Dataduiker Kassa moet de werknemer als gebruiker worden aangemaakt.


Openen programma

Klik in het submenu van Bedrijfsgegevens op de knop Gebruikers A045 of gebruik het veld Quick Start. In een nieuw tabblad van de internetbrowser verschijnt een overzicht van de gegevens.

Admin---A045-Gebruikers.jpg


Wijzigen Gebruikers A042

Klik in het overzicht op een regel om deze te wijzigen. In een nieuw tabblad van de internetbrowser verschijnt het scherm.

Gebruikers toekennen per accommodatie

Alle programma's en overzichten (zoals Backoffice, LVS en Kassa) kunnen worden gefilterd op basis van accommodaties. Dit doe je door een gebruiker(A045) in de backoffice te wijzigen.

Zoek en open de kaart (A042) van de gebruiker en voeg de locaties/accomodaties toe door middel van de dropdown (3).

Als er geen accommodaties aan de gebruiker zijn gekoppeld, mag de gebruiker **ALLE** objecten zien van **ALLE** accommodaties.

Algemeen: door te klikken op de icon rechts in het veld verschijnt er een keuzemenu. Vrije invoer in deze velden is niet mogelijk. Wijzig de gegevens en bevestig de invoer met de knop Opslaan.

Voorbeeld: Bij de gebruiker staan accommodatie A en B ingesteld. Zodra er een lesgroep is gekoppeld aan accommodatie C, wordt deze niet getoond bij de gebruiker. Staat er een product ingesteld op accommodatie A en C, dan wordt deze wel getoond.

De volgende tabellen worden nooit gefilterd:
* Klanten
* Kortingscodes
* Kortingen
* Toeslagen


Gebruikersgroepen

ADMINISTRATOR: Toegang tot alles

KALENDER: Alléén toegang tot de kalender

KASSAMEDEWERKER: Toegang tot kassa en leerlingvolgsysteem

KASSAMEDEWERKER HORECA: Alléén toegang tot kassa

DIPLOMA'S: Alléén toegang tot diploma's printen

CONTENT INVOER: Content invoeren voor de website

ZWEMCOÖRDINATOR: Toegang tot backoffice en LVS

VERHUUR: Alléén toegang tot de planning en verhuur

ZWEMLERAAR: In het LVS alléén inzicht in eigen groepen


Wachtwoordkeuze

In het veld 'Wachtwoord' vul je een wachtwoord in dat aan onderstaande eisen voldoet:

  1. Minimale lengte van 8 tekens.
  2. Vreemde tekens zijn toegestaan, maar zijn niet verplicht.
  3. Hoofdlettergevoeligheid staat aan. Je moet minimaal 1 hoofdletter gebruiken.
  4. Cijfergevoeligheid staat aan. Je moet minimaal 1 cijfer gebruiken.
Wachtwoord wijzigen

Wil je voor een gebruiker een nieuw wachtwoord aanmaken, bijvoorbeeld omdat die persoon zijn wachtwoord is vergeten? Dit is mogelijk via Wijzigen gebruikers (A042).

Je kunt het nieuwe wachtwoord op 2 manieren aanmaken:

  • Optie 1: Druk bij het veld ‘Wachtwoord’ op ‘Generate’. Er verschijnt dan een wachtwoord dat aan bovenstaande eisen voldoet. Sla het wachtwoord vervolgens op door op 'Opslaan' te drukken.
  • Optie 2: Je kunt een eigen wachtwoord bedenken en deze in het veld 'Wachtwoord' invullen. Druk daarna op 'Tab' op je toetsenbord zodat je een groen vinkje aan de rechterkant van het veld ziet staan. Sla het wachtwoord vervolgens op door op 'Opslaan' te drukken.
Meerfactorauthenticatie (2FA)

Een two factor authentication (2FA) is een authenticatiemethode waarbij je 2 stappen succesvol moet doorlopen om ergens toegang tot te krijgen. In het Nederlands noemen we dit ook wel een twee stappen- of meerfactorauthenticatie.

  • Aanzetten door een vinkje te zetten bij Meerfactor authenticatie J/N.
  • Resetten via de knop Meerfactorauthenticatie resetten. Je kunt de app opnieuw activeren als deze niet meer werkt.
  • Werk met de Microsoft, Google of LastPass Authenticator.


Toevoegen Gebruikers A041

Klik in het overzicht op de knop + Toevoegen om een nieuwe gebruiker in te voeren of gebruik het veld Quick Start. In een nieuw tabblad van de internetbrowser verschijnt onderstaand scherm.

Door te klikken op de icon rechts in het veld verschijnt er een keuzemenu. Vrije invoer in deze velden is niet mogelijk. Wijzig de gegevens en bevestig de invoer met de knop Opslaan.


Instellen single sign-on (SSO)

  1. Ga naar: portal.azure.com
  2. Ga naar Microsoft Entra ID
  3. Klik op / zoek naar ‘App-registraties’
  4. Druk op ‘Nieuwe registratie’
  5. Geef de toepassing een naam
  6. Voeg een redirect URI toe. Dit doe je door bij 'Selecteer een platform' voor 'Web' te kiezen en vervolgens de SERA url toe te voegen met daarachter /auth/oidc.html?auth=azure. Bijvoorbeeld: https://sera.dataduiker.nl/auth/oidc.html?auth=azure.
  7. Druk onderin op ‘Registreren’
  8. Voeg nu de Secret toe (Let op: de Secret die je zelf hebt ingesteld, moet periodiek geüpdatet worden)
  9. Voeg de Secret in de Backoffice van SERA Dataduiker toe bij de bedrijfsinstelling AZURE_CLIENT_SECRET
  10. Zoek de application key op
  11. Sla de application key op bij de bedrijfsinstelling AZURE_CLIENT_ID
  12. Nu is Azure gekoppeld

De koppeling vindt plaats op basis van het e-mailadres van Microsoft Azure met het e-mailadres van de gebruiker.

Belangrijke aandachtspunten
  • Onomkeerbaar: Zodra je SSO hebt ingesteld, is er geen weg meer terug. Het is dus belangrijk om alle stappen zorgvuldig te volgen.
  • Inloggen op de oude manier: Als je SSO hebt ingesteld, kunnen gebruikers nog steeds inloggen op de oude manier. De twee manieren van inloggen bestaan dus naast elkaar.
  • Secret opslaan: De Secret krijg je maar één keer te zien. Zorg ervoor dat je deze goed en veilig opslaat, want je kunt deze niet meer terughalen nadat je hem hebt ingesteld.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren