Openen programma
Klik in het submenu van Bedrijfsgegevens op de knop Kassa's C205
of gebruik het veld Quick Start. In een nieuw tabblad van de internetbrowser verschijnt een overzicht van alle kassa's.
Invoeren Kassa C201
Klik in het overzicht op de knop + Toevoegen
om een nieuwe kassa in te voeren of gebruik het veld Quick Start. In een nieuw tabblad van de internetbrowser verschijnt onderstaand scherm.
Door te klikken op de icon rechts in het veld verschijnt er een keuzemenu. Vrije invoer in deze velden is niet mogelijk. Wijzig de gegevens en bevestig de invoer met de knop Opslaan
.
Wijzigen Kassa's C202
Klik in het overzicht op een regel om deze te wijzigen. In een nieuw tabblad van de internetbrowser verschijnt het scherm.
Door te klikken op de icon rechts in het veld verschijnt er een keuzemenu. Vrije invoer in deze velden is niet mogelijk. Wijzig de gegevens en bevestig de invoer met de knop Opslaan
.
Automatisch afsluiten
Het is mogelijk om de kassa automatisch te sluiten. Dit is handig wanneer je geen contanten meer gebruikt en met selfservice werkt. De afsluiting wordt dan volledig geautomatiseerd.
Wanneer het veld Automatisch sluiten kassasessie J/N aangevinkt staat:
- worden de kassasessies om 05:00 uur automatisch gesloten indien dit nog niet was gebeurd. Het systeem gaat dan uit van een sluitende kassasessie: omzet = betaling. Dan staat er dus bij de TELCORRECTIES € 0,00 euro.
Dit maakt het ook mogelijk om na middernacht op dezelfde dienst te boeken. Als er op dit tijdstip nog wordt gewerkt, wordt er op dienst 1 om 04:59 uur geboekt en op dienst 2 om 05:01 uur; - wordt er bij het afsluiten van de applicatie niet meer aangegeven dat de dienst nog niet is afgesloten;
- is het nog steeds mogelijk om halverwege de dag zelfstandig de dienst te sluiten. Deze optie vervalt dus niet. Wel vervallen de velden cash en handmatig pin bij zelfstandig afsluiten, deze zijn nu verplicht om in te vullen;
- is de betaaloptie Combi niet zichtbaar in deze kassa. Het automatisch sluiten van een kassasessie zorgt er namelijk voor dat de kassa niet met contanten werkt en dus geen combi-betaling kan doen.
Laat je deze instelling uitgevinkt staan? Dan laat het systeem bij TELCORRECTIES zien dat de sessie nog niet is afgesloten. Dit blijft staan tot en met 24 uur na het einde van de dienst.
Voorbeeld Kassa
Op de kassa is geen mogelijkheid meer tot contante betalingen.
Sluit de kassa af met de knop Sluit Kassa
. Er wordt GEEN telscherm getoond. Bevestig met de knop Kassa Sluiten
.
Om kasverschillen te voorkomen is de betaaloptie Pin handmatig niet beschikbaar in deze kassa instelling.
Kassadienst corrigeren
Wil je de kassadienst nog corrigeren? Dat kun je instellen via onderstaande systeeminstellingen:
- CASHESSION_MUTABLE_DAYS: Aantal dagen dat kasdienst te corrigeren is
- CASHSESSION_MUTABLE_PREVIOUS_MONTH: Kasdiensten van vorige maand zijn te corrigeren J/N
Zet je deze instellingen aan? Stem dan met de financiële administratie binnen jouw organisatie af tot wanneer er correcties gedaan mogen worden en wanneer niet meer.
Meerdere verkooplocaties opvoeren
Wil je meerdere verkooplocaties instellen? Doe dit dan altijd onder begeleiding van Pay. of jouw consultant van SERA. De instellingen dienen overeen te komen met de verkooplocatie die bij oplevering door PAY was ingericht. Indien dit niet het geval is, levert dit problemen op met betalingen.
Het is mogelijk om in SERA Dataduiker meerdere verkooplocaties (Pay. SL-nummers) op te voeren. Dit is handig als je bij de pinterminals onderscheid wil maken tussen de geldstromen die naar jouw BV gaan en die naar jouw stichting gaan.
Het opvoeren van meerdere verkooplocaties regel je bij het veld Verkooplocatie betaalprovider (SL-nummer). Hiermee kun je per kassa een ander SL-nummer opgeven. Wanneer je hier gebruik van maakt, wordt de verkooplocatie die je hebt opgegeven bij de systeeminstelling PAYNL_SERVICE_ID overschreven voor de desbetreffende kassa. De webshop maakt dan dus nog wel steeds gebruik van het SL-nummer dat je hebt ingesteld bij de Systeeminstellingen.
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article